نورپردازی نما

 نیاز به مشاوره در زمینه نورپردازی نما دارید؟همین حالا اقدام کنید!

انواع نورپردازی نما
عموما نورپردازی نما ی ساختمان به دو بخش نورپردازی بخشهای بیرونی و نورپردازی داخلی تقسیم میشود
نورپردازی بخشهای بیرونی بنا
این بخش شامل نورپردازی نما و همچنین نورپردازی محوطه می باشد

نورپردازی نما ی ساختمان های مدرن

نورپردازی نما های مدرن شرایطی دارد که با ساختمان های کلاسیک و یا بناهای تاریخی متفاوت است.

این ساختمان ها بر اساس کاربریشان روش های مختلفی را برای نورپردازی نما می طلبد.حجم ها خود، هدف اصلی نورپردازی نما هستند که میتوان با ایجاد منابع مناسب نور از سمت درون آنها را نورپردازی کرد و یا با ایجاد نورهای نقطه ای بر اثربخشی آن ها در شب افزود.

 نورپردازی نما

حرفه ما نورپردازی نما تجاری

حرفه ما نورپردازی نما تجاری

 

 نورپردازی نما چیست؟

دانش و هنر بکارگیری روشنایی ساختگی یا طبیعی برای نمایان ساختن جای یا چیزی را در چشم نورپردازی نما می نامند .

نورپردازی نما سالن های آمفی تئاتر و همایش :

نورپردازی نما سالن های آمفی تئاتر و سالنهای همایش باید همواره به بهترین شکل ممکن صورت بگیرد. وقتی افراد در زمان گوش دادن به سخنرانی ها و یا اجراهای مختلف ، تصویر واضحی از سخنران را مشاهده کنند درک بهتری از مطالب خواهند داشت . تصویر ، بهتر از کلمات صحبت می کند، بنابراین با مشاهده حالت های سخنران در زمان سخنرانی مطالب ، و احساس سخنران در زمان بیان ، مطالب بهتر درک می شوند .

هدف اصلی و اولیه نورپردازی نما ، بدون در نظر گرفتن این مطلب که از چه نوع سیستمی برای این کار استفاده می شود ، ایجاد محیطی با نورپردازی نمایکسان و متعادل و به حداقل رساندن فضاهایی است که در سایه قرار می گیرند . به علاوه هیچ  نورپردازی نما  مستقیمی نباید در زاویه لنز دوربین ها قرار بگیرد. سیستم های فلورسنت پخش کننده و گرما تاب غیر مستقیم برای این کار بسیار مناسب می باشند و امکان تنظیم نور را هم فراهم می آورند . نورپردازی نما مستقیم شدید مثل نورپردازی نماافکن های داخلی که سایه های سنگینی را ایجاد می کنند مناسب محیط سالن های کنفرانس نیستند . معمولا ترکیبی از گرماتاب های غیر مستقیم و فلورسنت های پخش کننده بهترین گزینه برای نورپردازی سالن های همایش به شمار می آیند و انعطاف پذیری لازم را هم به کار بر ارائه می کنند .

چند نکته اجرایی در اجرا و نورپردازی نما

  1. چراغ های نما دارای آی پی باشد و ضد آب باشد

  2. بهتر است برای نمای رومی که دارای ستون های مرتفع است از چراغ های رنگی استفاده نشود

  3. چراغ در چشم بیننده نباشد و در حفره ها ها و فضاهای کاذب و تو رفتگی ها قرار گیرد یا روی آن تیغه و قاب و قرنیز قرار گیرد.

  4. در نما بهتر است از پایین به بالا بتابد تا چشم رهگذران را خیره نکند.

 

اهمیت نورپردازی نما آثار تاریخی و ملی کشور جهت افزایش بازدیدکنندگان

نورپردازی نما شهری و به تبع آن افزایش زمان كاركردهای شهری، ضمن تداوم حیات شهری در شب و ایجاد یك خاطره و مرجع ذهنی مناسب در گردشگران می تواند موجبات افزایش زمان گردشگری شهری را نیز فراهم آورد؛ مقوله ای كه در جهت توسعه گردشگری شهری می تواند از نقش ممتازی برخوردار باشد که با پر شدن اوقات فراغت به کاهش جرم می تواند کمک کند

افزایش زمان گردشگری شهری می تواند با انتقال بخشی از ترافیک گردشگری شهری به ساعات میانی و پاپانی شب از تداخل ترافیكی در فصول پرتردد از لحاظ گردشگری تا حد بسیار زیادی بكاهد و در نهایت كاهش ترافیك شهری را در پی داشته باشد.

 

نورپردازی نما با طرح معماری

در این روش بر اساس طرح و ایده معمار، نورپردازی نما منحصر به فردی برای ساختمان در نظر گرفته می شود. طوری که کل یا قسمتی از ساختمان به عنوان چراغ به کمک معمار می آیند تا ایده های وی را در معرض نمایش گذارند. معماران مشهور جهان به این تکنیک نورپردازی نما اهمیت ویژه ای می دهند و از این تکنیک به عنوان امضا و معرفی سبک هنری خود بهره می گیرند. معمولا در این روش سعی بر پنهان کردن منبع نور دارند تا خیرگی و چشم زدگی ایجاد نشود و هنر معمار را در ایجاد آسایش و آرامش بصری نشان می دهند.

نورپردازی نما تصویری[1]

همزمان با پیشرفت لامپ ها و ابزار کنترل نور خواسته های بشر فراتر از گذشته شد و به دنبال آن نورپردازی تصویری برای نمای ساختمان ها ارائه شد. در این تکنیک با لامپ هایی با نور قوی و با کمک لنزها و پروژکتورهای جدید تصاویر گوناگونی بر روی هر سطحی ایجاد می کنند. معمولا در ساختمان های مهم شهر که سابقه تاریخی، ملی یا تجمعی دارد از این تکنیک استفاده می شود. یک اقدام مهم در اجرای این نوع نورپردازی نما، حذف نورهای مزاحم محیط اطراف است نورهایی که ایجاد آلودگی نوری می کند و باعث می شود طرح های تصویری پروژکتور به خوبی به چشم نیایند. مبنا و نوع پخش نور این چراغ ها مشابه پروژکتورهای سینما و ویدیو پروژکتورهای کلاس درس است.

[1] Image Projectio

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *