گذری بر تفاوت نورپردازی با مهندسی روشنایی

آموزش تفاوت نورپردازی با مهندسی روشنایی

گذری بر تفاوت نورپردازی با مهندسی روشنایی

بدون شک مهمتدرین حس ما بینایی است از این رو مهندسی روشنایی دارای اهمیت است.اگر اصول این مهندسی به درستی رعایت نشود.می تواند مشکلاتی نظیر خستگی چشم،نقص بینایی،تصادف های ناشی از کمی نور یا درخشندگی و چشم زدگی را به وجود آورد.

روشنایی رضایت بخش دارای خصوصیات زیر است:

  1. نور از توزیع فرکانس ها مطلوب است.

  2. درخشندگی سطوح طوری است که سبب چشم زدگی نمیشود.

  3. نور کافی است.

  4. سایه های مزاحم موجود نیست.

نور به عنوان یکی از عناصر غیر کالبدی منظر شهری، تأثیر بسیار زیادی در کیفیت فضا دارد. نورهای مختلفی که، از طریق نورپردازی شبانه، عناصر شهری را در شب روشن می­کند، بسته به این­که با چه رنگی، از چه جهتی و یا با چه شدتی تابیده شود، تأثیرات کیفی متفاوتی را در فضا ایجاد می­کند.

امروزه از نور، هم به عنوان وسیله ای برای روشنایی بخشیدن به محیط استفاده می شود  و هم نور به عنوان وسیله ای برای زیباسازی و جذابیت محیط کاربرد دارد. نور از نظر کاربرد در سه بخش قابل بررسی است: ۱- نور هنری (جذاب و تجاری- فرهنگی) ۲- نور بهداشتی (رفع نیاز چشم و بینایی) ۳- نور علمی (برش لیزری، اشعه ایکس، فیبر نوری، مادون قرمز)

در مهندسی روشنایی به دنبال بهداشت نور و آرامش بصری و تامین شدت روشنایی (لوکس) مورد نیاز محیط هستیم ولی در نورپردازی به دنبال زیبایی، جذابیت، هنر و جنبه های روحی-فرهنگی نور هستیم.

در نورپردازی، طراح نورپرداز و در مهندسی روشنایی طراح روشنایی، با توجه به هر فضا و هر پروژه ای باید از زاویه دیدی جدید و خاص به آن نگاه کنند تا هر پروژه هویت و پویایی مستقل خودش را داشته باشد به گونه ای که طرح نورپرداز، بازتاب زیبایی شناسی آرشیتکت و طرح مهندس روشنایی تامین کننده نور مورد نیاز و مناسب باشد.

از جذابیت های نورپردازی این است که یک متخصص نورپرداز کنجکاو است، طرح های سایر نورپردازان را مورد بررسی قرار می دهد و ایده های جدید خلق می کند و همواره در حال پویایی و فراگیری است.

آموزش و تخصص: نورپردازی تخصص و حرفه ویژه ای است که با علم فیزیک، اپتیک، برق، معماری، مکانیک، سازه، شهرسازی، ترافیک، گرافیک، تجارت، بازاریابی، آمار، سناریونویسی، روان شناسی، جامعه شناسی، تاریخ، جغرافی، نقاشی، مسائل زیست محیطی، ارگونومیک، دید و هنرطراحی ارتباط دارد.

نورپردازی به عنوان یک تخصص

 یک تیم متخصص طبق نیاز محیط، لامپ و چراغی را انتخاب می کند که مواردی مانند عمر بیشتر، نصب آسان‌تر، زمان اجرای کمتر، بهره برداری راحت‌تر، راندمان بالاتر، تعمیر و نگهداری کمتر و راحت‌تر، خیرگی کمتر، مصرف انرژی کمتر، صرفه جویی بیشتر، جذابیت بیشتر، سازگاری با کاربری ساختمان، نیاز به متریال و مواد کمتر، ایمنی بیشتر (مثلا آتش سوزی و انفجار) به همراه دارد.

 صرفه جویی در هزینه کارفرما بخشی کلیدی در امر طراحی است، وقتی شخص تصمیم گیرنده مبتنی بر عادات رایج و عدم درک و فهم واضح از نیاز بصری و کاربردی محیط، طرح نورپردازی می دهد منجر به استفاده فراوان و بدون کاربرد از چراغ های زیاد و لامپ های ناسازگار می گردد که افزایش هزینه ها در زمینه خرید کالا و مصرف انرژی و احتیاج مکرر به تعویض آنها را دارد (سیم، لامپ، خازن، درایو، ترانس، ایگنایتور، باتری، هیت سینک، حباب).

به عنوان مثال کمک در انتخاب صحیح رنگ و جنس سطوح، فرش، کاشی، یا دیوارها و استفاده مناسب از نور طبیعی نیز به صرفه جویی در مصرف انرژی کمک می کنند.

تحقیقات آماری جدید نشان دهنده تأثیر بی چون و چرای نور در افراد و فضاهای مختلف می باشد مثلا در مکان های تجاری و تفریحی مراجعه مشتریان تا ۸ برابر بیشتر و فروش بیشتر شده و در زندان ها جرم کمتر، در ورزشگاه ها هیجان و انرژی بیشتر برای پیروزی و در بیمارستان ها و درمانگاه ها، آرامش بیشتر و در محیط های کاری دقت و شادابی بیشتر و در جاده ها مسیریابی راحت تر و امنیت بیشار شده چون سرعت عکس العمل راننده افزایش داشته.تفاوت یک طراحی پیش پا افتاده در نورپردازی با یک طراحی حرفه ای و تخصصی در این است که طرح بتواند به محیط شخصیتی خاص، جذاب و ماندگار بدهد.

بنابراین می­توان گفت، کارکرد نور در دنیای امروزه تنها تامین روشنایی نیست، بلکه با نورپردازی امکان طراحی و خلق نوعی از فضا و عناصر معماری و شهری فراهم شده که موجب شکل گیری چشم انداز جدیدی در عرصه­های هنری شده است. چنان که نورپردازی فضاهای معماری و شهری، چه در سطح کلان، چه درسطح عناصر و اجزای فضا منجر به شکل­گیری فضاهایی بدیع و جذاب شده است، به عبارت دیگر ساحت­ها و مناظری امکان تحقق و هستی یافته­اند که پیش­تر امکان وقوع آنها نبود. نور از یک سو عامل تجلی و انکشاف ماهیت پدیده هاست و امکان بروز و ظهور رنگ را میسر می­سازد، به گونه­ای که بدون نور، رنگ نیز معنی نخواهد داشت و از سوی دیگر و به ویژه در دنیای معاصر و با امکانات موجود به کمک نورپردازی می­توان ماهیت عرضی و گذرا برای بسیاری از پدیده­ها فراهم کرد که موجب خلق آثار و مناظر بی شماری می­شود.

 مراجع:

کتاب مهندسی روشنایی مهندس کلهر

کتاب طراحی، نظارت و اجرا در مهندسی روشنایی و نورپردازی از دکتر ایمان سریری و دکتر سلیمان شیرزادی

کتابراهنمای نورپردازی مکان های شهری دکتر الهام سوری

باما در شبکه های اجتماعی:

تلگرام:

https://telegram.me/netlightnews

اینستاگرام:

https://instagram.com/netlight.ir

 

www.netlight.ir

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *