ضرورت نورپردازی با نور طبیعی در عصر الکتریسته

نورپردازي-نور-طبيعي-معماری نور-طراحی نور

ضرورت نورپردازی با نور طبیعی در عصر الکتریسته

به لحاظ استدلالی”نورپردازی” به عنوان یک مبحث مهم در معماری معاصردرسطح وسیعی با ریشه‌شناسی و مفروضات نورپردازی مصنوعی تعیین می‌شود و از این‌رو با تمام علم و فناوری که حول آن ایجاد شده حکم به قابلیت بیشبینی و کنترل نور در ساختمانها می‌دهد. از یکسو، الکتریسته نورمورد نیاز برای کار را به شکل ۲۴ ساعته در طول هفته میسر نموده، در شهرها امنیت حاکم، ترافیک کنترل شده و نور مورد نیاز برای  خرید و فروش تأمین می‌شود. از سوی دیگر، داشتن شهری روشن در طول شب مبدل به عادتی دیرینه شذه که به شبکه ای از مصرف منتهی می‌شود و خود زندگی بشر را تهدید می‌کند. چنین مصرف گرایی ممکن است منجر به بالا بردن نورپردازی فراتر از استاندارد‌های کمیتی و کیفیتی مشخص شده در قوانین ساختمانی فعلی شود، اما امکان رسیدن به استانداردهای مرتبط با تامین نور کافی  تنها با استفاده از  منابع نورمصنوعی امکان بذیر نمی باشد.

بر کسی پوشیده نیست که نور مصنوعی  به اسانی تأمین نمی‌شود ولی تنها با فشار یک دکمه فوراً در دسترس است.شایان ذکر است که سهولت دراستفاده و کارایی نباید منجر به نادیده گرفتن  تلاش برای تولید نور مصنویی شود. در این راستا مبحث “نورپردازی با نور طبیعی” مطرح می شود تا هنر آوردن نور طبیعی به ساختمان را توصیف کرده و به عنوان یک مکمل در کنار استفاده از نور مصنویی به جهت فراهم نمودن نور مطلوب در ساختمان به کار گرفته شود.

به عنوان یک موضوع “نور” به یکی از ساختار‌های نمادین مهم و قدیمی در بشر می‌پردازد. چشمها با وجود نور طبیعی تکامل یافته اند و دیدن به واسطه نور ،راه ارتباط با افراد و اشیاء است. ما هنوز از “دیدن” به معنای “درک کردن” استفاده می‌کنیم و “درک کردن” تمام کاربردهایی نظیر موقعیت اشیاع، جهت یابی، مقصد، اهمیت و محتوای هر شیی و غیره را دربر می‌گیرد که همه لازمه ادراک بصری هستند. لازمه درک موارد فوق الذکر هنوز نور طبیعی است و در ارتباط با نحوه تظاهر هر ماده‌ای دارای نقش خاص باقی می‌ماند. این بدین معناست که واقعیت هر چیز تنها در نور طبیعی متجلی می شود(اعم از مواد طبیعی و غیر طبیعی) و همچنین به نظر می‌رسد نور طبیعی مادیت اساسی و ویژگی خود ماده را ارایه می‌کند. زیرا منبع نور طبیعی خورشید است ،و البته گاهی ماه،و این دو بوجود اورنده تمام تغیرات بر این کره خاکی می باشند .

شکی نیست که از زمان ظهور رنسانس، امکان درک و خلاصه‌سازی تمام این موارد وجود داشته و درک ان منجر به ایجاد سایه شده است.

نور همیشه در معماری داخلی و حتی خارجی وجود داشته و در پاره ای از اوقات تفکیک ان از معماری غیر ممکن به نظر می رسد. در نتیجه، ساختار نور در معماری همیشه امور نمادین و پنهان که به طور ذاتی  در ان وجود دارند را با خود به همراه دارد و به عنوان احتمال یا چالش حتی در معماری ناموفق وجود دارد. این امر تنها می‌تواند به خوبی یا تا حدی خوب انجام شود اما انجام مناسب آن به نظر می‌رسد شامل تصویرسازی دقیق و غنی است که ریشه در گونه‌هایی از مهارت یا سخاوت کاری دارد و ظرفیت و توانایی دیدن معنا در موقعیت‌های انسانی را نشان می‌دهد. به طور طبیعی ساختمانهای اداری، بازارها، فروشگاه‌ها یا فرودگاه‌های نورپردازی شده کمتر حرفی در این زمینه برای گفتن دارند، زیرا تا حدی نوعی ساختمانهای عمومی هستند که نورپردازی مصنوعی همیشه در انها به کار میرود. به عنوان ارتباط بین اثر نور مصنوعی و معنای نور، ادعای پایداری، شناختی است که ما همه برای جهانی مسئول هستیم که خود بخشی از آن هستیم و به نوعی بیان مجدد ادعای شرایط کامل یا پایداراست.

تمام فضاها نیاز به نور طبیعی دارند. زیرا حالاتی وجود دارد که با زمانی از نور فصول سال خلق شده که فوراً به شما در ایجاد فضایی کمک می‌کند اگر نور طبیعی داشته باشد می‌تواند اینگونه باشد و بالعکس. نور مصنوعی لحظه ثابت بسیار کوچکی در نور است و هرگز نمی‌تواند معادل اختلافات مختصر حالات ایجاد شده با زمانی از نور و فوق‌العاده بودن فصول باشد.

منابع:

کتاب معماری نور (رویکردهای اخیر به طراحی با نور طبیعی)

دانلود کتاب معماری نور (رویکردهای اخیر به طراحی با نور طبیعی)

  • از: ماری آن استین، صبا حیدری
  • ناشر: وانیا
  • دسته: کتاب‌های معماری
  • تعداد صفحات: ۲۹۰
  • زبان: فارسی
  • فرمت: EPUB
  • سایز: ۴.۰۹ مگابایت
  • تاریخ انتشار: ۱۳۹۲
  • شابک: ۹۷۸-۶۰۰-۶۵۶۴-۲۲-۷

باما در شبکه های اجتماعی:

تلگرام:

https://telegram.me/netlightnews

اینستاگرام:

https://instagram.com/netlight.ir

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
به راحتی می توانید شروع کنید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *