نور ونیزی

نور ونيزی

نور ونیزی

چندین کلمه در مورد نور ونیزی، به ترتیب وجود دارند. وقتی از میان یک تالاب به شهر نظر می‌اندازند، بسیاری از نویسندگان تصویر و منظره نیمه خیالی را از شهر توصیف می‌کنند: یک ارگ غیر واقعی شهری معلق در هوا در سمت افق بین فضاهای آزاد منقطع عریان دریان و آسمان. از طرف دیگر، از زمین‌های اطراف بارانداز شهر فهمیده می‌شود که این زمین‌ها، فعل و انفعالات نور و آب را دربر می‌گیرند و تأکید می‌کنند که شهر هرگز از یک لحظه تا لحظه بعدی کاملاً یکسان به نظر نمی‌رسد. و برعکس مناظر دراماتیک دیداری که آب راهرهای شهر ایجاد کرده‌اند، و نیز هنوز یک شهر تاریک است. زمین به عنوان یک موقعیت و محل، همیشه در اولویت قرار داشته است و در نتیجه Grand Canal که از بین جزایری رد می‌شود که ساختمان‌های بلندش نزدیک هم قرار گرفته‌اند و در معرض باد هستند نشان می‌دهد که بسیاری از اندرونی‌ها به نور طبیعی بسیار ناچیزی دست‌رسی دارند. نباید فراموش کرد که در بسیاری از کوچه‌های مرکزی و نیز بین ساختمان‌های ۴ طبقه، فقط ۵/۱m پهنا و فاصله وجود دارد و کانال‌های کوچک‌تر فقط m3 پهنا دارند. گوشه‌های نه چندان بزرگ و حیاط‌هایی برای تشدید این وضعیت وجود دارند که تراکم طبقه شهری را کمتر می‌کنند و باغ‌ها به ندرت وجود دارند: در داخل ونیز، سایه است که حکومت می‌کند.

آیا این جو غیرمعمول نور که جنبه‌های زندگی را شکل می‌دهد، در ونیز وجود دارند؟ با بیان دفاع طبیعی که از طریق موقعیت تالاب شهر ایجاد شده است، گاهی بحث می‌شد که نمای ساختمان ونیزی به سبک گوتیک، بیشتر از نمای ساختمان‌ها در شمال ایتالیا در معرض نور روز قرار دارند.

با نشان دادن مکان‌های بیرونی و درونی در مسیر ورودی بالکن‌ها و ایوان‌های سرپوشیده، آنها، همیشه به طور غیرمعمول، یک جریان سیال را از بین این درگاهی‌ها نشان می‌دهند. هیل بیان کرده است که تصمیم ورونیز (Veronese) در قرار دادن صحنه‌های مهمانی‌اش پایین‌تر از رواق‌های ستون‌دار که «اندرونی‌های» را شکل می‌دهند که هنوز در تمام جهات به روی عناصر باز هستند، به یک کار ونیزی با شفافیت برمی‌گردد. آنچه مسلم است این است که بین دسترسی طبقه نجبای (اشراف‌زاده‌های) ونیزی به نور و قابلیت دید نمای یک قصر همیشه یک علامت و نشانه‌ای از وضعیت سیاسی و اجتماعی وجود داشته است. باید توجه داشت که Piano nobile در قصرهای ونیزی در طبقه دوم قرار دارد که نور در آنجا از طبقه اول بیشتر است.

اشکال مثبت بازار تبلیغ و آگهی معاصر در مورد آپارتمان‌های ونیزی که این آپارتمان‌ها را به صورت Luminoso «درخشان» یا Luminosissimo «بسیار درخشان و نورانی» توصیف می‌کنند، تأیید می‌کنند که این آپارتمان‌ها به نور طبیعی دسترسی دارند که تا امروز ارزش مالی آپارتمان را بالا می‌برد.

منابع:

کتاب معماری نور (رویکردهای اخیر به طراحی با نور طبیعی)

دانلود کتاب معماری نور (رویکردهای اخیر به طراحی با نور طبیعی)

  • از: ماری آن استین، صبا حیدری
  • ناشر: وانیا
  • دسته: کتاب‌های معماری
  • تعداد صفحات: ۲۹۰
  • زبان: فارسی
  • فرمت: EPUB
  • سایز: ۴.۰۹ مگابایت
  • تاریخ انتشار: ۱۳۹۲
  • شابک: ۹۷۸-۶۰۰-۶۵۶۴-۲۲-۷

باما در شبکه های اجتماعی:

تلگرام:

https://telegram.me/netlightnews

اینستاگرام:

https://instagram.com/netlight.ir

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
به راحتی می توانید شروع کنید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *