,

ترانسفورماتور Transformer

ترانسفورماتور Transformer

ترانسفورماتور Transformer

 

اصول کار

لامپ های هالوژن به ولتاژ 12 ولت نیاز دارند. بنابراین برای به کارگیری آن ها در ساختمان هایی با تغذیه ی 230v-AC وجود ترانسفورماتور ضروری است.یک ترانسفورماتور، انرژی الکتریکی را از یک مدار به مدار دیگر، با عبور از میدان مغناطیسی انتقال می دهد. ترانسفورماتور ممکن است ولتاژ را افزایش یا کاهش دهد و یا آن را تغییر ندهد.

ترانسفورماتور های ایزوله ایمن

این ترانسفورماتور ها یکی از انواع پرکاربردترین ترانسفورماتور ها و برای دستیابی به نسبت ولتاژ مناسب در محدوده بار معین طراحی شده است.

هیچ ارتباط الکتریکی مستقیمی بین سیم پیچ های اولیه و ثانویه و آن ها تنها با خطوط شار مغناطیسی از طریق هسته ها باهم مرتبطند. متفاوت بودن زمین ترانسفورماتور از زمین بقیه سیستم، آن را به یک دستگاه ایزوله و ایمن تبدیل کرده است. در بعضی از انواع مدار ها ممکن است نسبت بین ولتاژ ها یک به یک باشد.

برای تغذیه لامپ‌های ولتاژ پایین مانند هالوژن به شبکه، از ترانسفورماتور مغناطیسی یا الکترونیکی برای کاهش ولتاژ شبکه به سطح ولتاژ لامپ، استفاده می‌شود. ترانسفورماتورهای مغناطیسی شامل دو سیم پیچ اولیه و ثانویه هستند که دور یک هسته فلزی پیچیده شده‌اند. ترانسفورماتور می‌تواند با یک قاب فلزی محافظ بیرونی یا بدون آن عرضه شود. در اغلب موارد برای هر لامپ یک ترانس مغناطیسی متناسب با توان آن قرار داده می‌شود.

 با وجود این، در برخی موارد، مثلاً وقتی سقف کاذب، یا امکان قرار دادن یک ترانس برای هر لامپ وجود ندارد، ترجیح دارد که از ییک ترانسفورماتور کاهنده بزرگ استفادهف و همه لامپ‌ها به صورت موازی به خروجی این ترانس وصل شوند. با این روش، از تعداد ترانسفورماتورها کاسته می‌شود ولی فاصله زیاد بین ترانس و لامپ‌ها باعث ولتاژی کم‌تر از حد نیاز به دو سر لامپ برسد. در نتیجه توان مصرفی و شار نوری لامپ کاهش می‌یابد، ضمن این که اتلاف حرارتی در سیم رابط باعث گرم شدن سیم و احتمال آتش سوزی می‌شوذ. در ترانسفورماتورهای الکترونیکی، به جای سیم‌پیچ و هسته مغناطیسی، از یک مدار الکترونیکی برای کاهش سطح ولتاژ استفاده می‌شود. در ترانس‌های الکترونیکی، امکان اتصال چند لامپ به صورت موازی به آن‌ها وجود دارد، بدون این که ولتاژ ثانویه لامپ تغییرات قابل توجهی داشته باشد.

 

NETLIGHT
💡 اولین مرجع تخصصی روشنایی و نورپردازی ایران 💡تاسیس ۱۳۹۳
💻Telegram: T.me/netlightnews
👩‍💻@dialux_lightingdesign
۰۰۹۸۲۱۲۲۳۸۳۹۱۲
۰۰۹۸۹۲۱۳۲۱۹۲۶۵

https://www.instagram.com/netlight.ir/

www.t.me/netlightnews

نور و نورپردازی جایگاه ویژه ای در زندگی امروز ما پیدا کرده است. نور، چه به صورت طبیعیی حاصل از تابش خورشید و چه به صورت مصنوعی حاصل از تابش لامپ های الکتریکی در زندگی روزمره ما به عنوان روشنایی حضور داشته و تأثیرات زیادی بر ما و محیط زیستمان می گذارد. دانش و هنر روشنایی و نورپردازی سال ها به عنوان بخشی از دروس تخصصی رشته های معماری و یا مهندسی برق تدریس می شده است اما چند سالی است که به عنوان یک رشته تخصصی مورد توجه کارشناسان قرار گرفته است. در کشور ما نیز ضرورت توجه به روشنایی استاندارد و نورپردازی تخصصی چند سالی است که مورد توجه دست اندرکاران قرار گرفته است. مرجع تخصصی نتلایت بر آن است که با انتشار مطالب جامع مرتبط در زمینه روشنایی اصولی و نورپردازی حرفه ای زمینه توسعه این دانش را در کشور فراهم کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *