,

لامپ فلورسنت fluorescent lamp

لامپ فلورسنت fluorescent lamp

لامپ فلورسنت  fluorescent lamp 

 

لامپ فلورسنت (fluorescent lamp)

مکانیزم کار این لامپ به این صورت است که جریان الکتریکی گذرنده از میان گذر، جیوه موجود در داخل لامپ را یونیزه و امواج ماوراء بنفش تولید می کند که این امواج با عبور از ماده فلورسنت به نور مرئی تبدیل می شود. برای راه اندازه لامپ فلورسنت، ازکلید راه انداز یا استارتر استفاده می گردد. از آنجا که مقاومت گاز داخل لامپ فلورسنت با عبور جریان کاهش می یابد و باعث افزایش جریان می شود، لامپ فلورسنت به یک بالاست نیاز دارد تا جریان عبوری از گاز را کنترل یا محدود کند و قوس الکتریکی را نیز در لامپ برقرار نماید.

عمر این لامپ ها تحت تاثیر دمای محیط،ولتاژ اعمالی به کاتد ها و تعداد استارت برای روشن کردن آن قرار دارد.

 

لامپ فلورسنت توسط کلیدی را اندازی می گردد که در واقع نوعی لامپ تخلیه در گازی بسیار کوچک است و به طور موازی با لامپ بسته می شود. استارتر دو الکترود دارد، که یکی از آن ها از نوع بی متال است. به علت ضرایب انبساط متفاوت فلزات، گرمای تولید شده در اثر عبور جریان، باعث خم شدن الکترود بی متالی و چسباندن آن به الکترود دیگر می شود.بعد از اتصال الکترود ها از گاز جریانی عبور نمی کند.(ولی همچنان در استارتر و بالاست وجود دارد). بعد از گذشت چند لحظه گاز خنک و اتصال قطع می شود.با قطع ناگهانی جریان در مدار، جریان الکتریکی بالاست در مدت زمان کوتاهی به صفر می رسد که باعث القای ولتاژ بسیار بزرگی در دو سر بالاست و شکل گیری تخلیه الکتریکی در دو سر لامپ می شود.  به دلیل وجود گاز آرگون، انجام تخلیه الکتریکی، جریانی در لامپ ایجاد می کند که گرمای ناشی از این جریان باعث گرم شدن لامپو تبخیر شدن جیوه خواهد شد.در این هنگام تخلیه اصلی صورت می گیرد و فشار داخلی لوله به 0.01 میلیمتر جیوه می رسد.پس از عبور جریان، ولتاژ دو سر لامپ تا 100 الی 110 ولت کم می شود. ولتاژ دو سر استارتر نیز همین مقدار است که برای انجام تخلیه الکتریکی در آن کافی نیست. در نتیجه مدار استارتر باز می ماند و جریان در لامپ بر قرار می گردد.

 برخلاف لامپ التهابی که طیف نوری پیوسته دارد، طیف نوری این لامپ گسسته است.

عمر لامپ فلورسنت

وقتی ماده ساطع کننده الکترود در یکی از کاتد ها یا هر دوی آن ها تمام شود، عمر لامپ به پایان می رسد. عمر لامپ به سرعت تششع الکترون ها از کاتد، تعداد تلاش های انجام گرفته برای روشن شدن لامپ( در هر استارت مقداری از کاتد کم می شود) و فرکانس برق مربوط است. ( فرکانس در عمر لامپ های کاتد سرد تاثیر ندارد). هم چنین بالاست نیز بر عمر لامپ اثر می گذارد. تغییرات ولتاژ نیز در مدت زمان استارت میز موثر است و باعث تغییر عمر لامپ می شود.

 

 

کابرد لامپ فلورسنت

کابرد Day light Cool white Warm white  
965 860 950 840 940 830 930 827
ساختمان های اداری                
دفاتر، راهرو ها *     *   *    
اتاق های کنفرانس           *   *
صنعت، تجارت                
صنعت الکتریسیته       *        
صنعت نساجی * * * * *      
صنعت چوب * * * *        
چاپخانه ها، آزمایشگا ها * * * *        
رنگرزی ها *   *   *      
انبار و ایستگاه ها       *        
مدارس و اتاق های سخنرانی                
تالار  سخنرانی، کلاس درس، مهد کودک ها *     *   *   *
کتاب خانه ها و اتاق های مطالعه *     *   *   *
خرده فروشی ها                
سبزی فروشی ها   *   *   *   *
نانوایی ها               *
سرد خانه ها   *            
بازار های روز               *
نساجی ، محصولات چرمی * * *   * * * *
مبلمان، فرش           * * *
فروش گا های ورزشی و اسباب بازی       * * * *  
عکاسی، ساعت سازی و طلا فروشی * * *     * *  
آرایشگا ها             * *
گل فروشی ها *   *       * *
سوپر مارکت *     * * * * *
ساختمان های عمومی                
رستوران ها هتل ها               *
سالن های تاتر و کنسرت               *
نمایشگاها                
سالن های نمایشگاها و جشنواره ها       *   *    
سالن های ورزشی و چند منظوره       *        
موزه ها، گالری های هنری   * * * *   * *
بیمارستان ها و بخش های جراحی                
اتاق های مشاوره * * *         *
اتاق های انتظار *           *  
منازل                
اتاق نشیمن             * *
آشپز خانه ، حمام                
نور پردازی فضای بیرونی                
خیابان ها جاده ها، پیاده رو ها       *   *    

رقم اول در این اعداد سه رقمی مشخص کننده ضریب نمود رنگ است و دو رقم بعدی دمای رنگ را نشام می دهد. برای مثال دذر این مورد ضریب نمود رنگ منبع نور 90<RA<100  و دمای رنگ آن 6500k است.

لامپ فلورسنت کامپکت  (compact fluorescent lamp)

لامپ فلورسنت کامپکت بخاطر بهره نوری مناسب و عمر زیاد ( تقریبا 10 برابر لامپ التهابی ) و مصرف کم انرژی (80% مصرف انرژی کتر نسبت به لامپ التهابی) به طور موثر و فراگیر می تواند جایگزین لامپ التهابی شود.

لامپ فلورسنت کامپکت را تا حد امکان کوچک و با بهره نوری مناسب می سازند. لامپ های فلورسنت کامپکت برای روشن شدن به استارتر مخصوصی نیاز دارد که در لامپ های دو پین توسط سازندگان در داخل لامپ قرار می گیرد. اما در مورد لامپ های چهار پین که استارتر داخلی ندارند باید حتما از بالاست الکترونیکی استفاده کرد تا نیازی به استارتر وجود نداشته باشد. بعضی از لامپ های کامپکت سرپیچ رزوه ای دارند که مستقیما در چرتغ های مخصوص لامپ التهابی به کار می روند.

 

NETLIGHT
💡 اولین مرجع تخصصی روشنایی و نورپردازی ایران 💡تاسیس ۱۳۹۳
💻Telegram: T.me/netlightnews
👩‍💻@dialux_lightingdesign
۰۰۹۸۲۱۲۲۳۸۳۹۱۲
۰۰۹۸۹۲۱۳۲۱۹۲۶۵

https://www.instagram.com/netlight.ir/

www.t.me/netlightnews

 

نور و نورپردازی جایگاه ویژه ای در زندگی امروز ما پیدا کرده است. نور، چه به صورت طبیعیی حاصل از تابش خورشید و چه به صورت مصنوعی حاصل از تابش لامپ های الکتریکی در زندگی روزمره ما به عنوان روشنایی حضور داشته و تأثیرات زیادی بر ما و محیط زیستمان می گذارد. دانش و هنر روشنایی و نورپردازی سال ها به عنوان بخشی از دروس تخصصی رشته های معماری و یا مهندسی برق تدریس می شده است اما چند سالی است که به عنوان یک رشته تخصصی مورد توجه کارشناسان قرار گرفته است. در کشور ما نیز ضرورت توجه به روشنایی استاندارد و نورپردازی تخصصی چند سالی است که مورد توجه دست اندرکاران قرار گرفته است. مرجع تخصصی نتلایت بر آن است که با انتشار مطالب جامع مرتبط در زمینه روشنایی اصولی و نورپردازی حرفه ای زمینه توسعه این دانش را در کشور فراهم کند.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *