درک لکوربوزیه از نور که منجر به تحولی عظیم در معماری با نور شد

درك لکوربوزیه از نور که منجر به تحولی عظیم در معماری با نور شد

درک لکوربوزیه از نور که منجر به تحولی عظیم در معماری با نور شد

می‌توان نگاهی به پروژه‌های اولیه این معمار داشت که از تغییر جهت تاریکی به فضایی باسیلی از نور خورشید و نماهای گسترده مشخص را دربر می‌گیرند. در این پروژه از سوی دیگر، مانند اثر دیگر اخیر او (همه آنها دارای ساختاری بی‌گوشه چه ساختمانهای سیاسی چه مذهبی، غارمانند هستند) مقال اضافی نور و سایه، جهت‌یابی و عدم جهت‌یابی به خلق فضایی ورای واژه‌ها کمک می‌کند. در این اثر،وی جهانی از سایه خلق می‌کند که مرتبط با بازی متقابل بخشهای مختلف و نور هستند که به محوطه معمارانه ویژگی آغازین قدرتمندتری می‌بخشد (در این رابطه، هبوط از تاریکی به نوری خیره کننده پیش می رود). بنابراین در حالیکه ترکیباتی از نور ناب در اثر اولیه او به دنبال هماهنگی متعادل از طریق لایه‌بندی اندازه‌گیری شده و تعیین توالی فضا و نور (نور لایه‌بندی فضایی را ساختاربندی می‌کند، ترکیبات در نور نظم فضایی را نشان می‌دهند) در پروژه‌های پس از جنگ او، ساختاربندی محدود میدانهای فضایی از طریق نمایش چند آوایی شدیدتر نور و سایه است که اهمیت دارد (میدانهایی از فضا به عنوان میدانهای نور از نو ساختاربندی می‌شوند و میدانهای نور نظم فضایی را تعیین می‌کنند)

این را می‌توان به عنوان نشانه‌ای از آگاهی رو به رشد او از نقش معمار در کنترل استنباط بصری، در تصمیم‌گیری در مورد ریتم بسط و فشردگی بصری و معادلات موقت آنها و باید و نبایدهایی که دیده شوند و مدت زمانی که اینکار به طول می‌انجامد، در نظر گرفت.

در تمام مدت این سفر پنجره‌های آثار لکوربوزیه به شکل زیادی تغییر می‌کنند. با بررسی پنجره در آغاز کارش، او آن را به عنوان اولویت ساخت‌وسازی از نو ابداع می‌کند و محتوای مصالح تغییر می‌کنند. اول از همه اینکه به آنها عمق سه‌بعدی داده می‌شود (پنجره‌ها در دیوارهای شمالی و جنوبی، جایگاه ویژه مریم مقدس) ثانیاً، به عنوان یکی از جنبه‌های دستکاری تضمینی فرم مستطیلی و منحنی آثار او، فواصل شکاف بین عناصری می‌‌شوند که استنباط از شکل و وزن را مشخص می‌کنند (شکاف نور زیربام، شکافهای نور در پشت در محل قرارگیری گروه سرود) سوم، او درمی‌یابد که بسته به توزیع آنها، می‌توانند دیوارها را به صفحاتی با عمق، وزن و کدری متفاوت تبدیل کنند (دیوار جنوبی، منافذ موجود در برج نور) اگرچه پنجره‌های بام و پنجره‌های طولی هنوز در صورت نیاز ساخته می‌شدند، دیوار بزرگ که کلاً از جنس شیشه بوده در عوض به کار می‌رود. در عین حال تاریکی براساس کاربرد یکبار چیزی بوده که معمار فوق الذکر نتوانست در مورد آن کوتاه بیاید، نقش آن در ساختاربندی روشنایی زمانی به شدت مشخص می‌شود که به شکل فعال به دنبال نشان دادن سبک معماری خود است و سطوح دارای بافت بیشتر و رنگ قویتری را به کار می‌گیرد تا جهات را تغییر دهد یا نور را فیلتر کند.

منابع:

کتاب معماری نور (رویکردهای اخیر به طراحی با نور طبیعی)

دانلود کتاب معماری نور (رویکردهای اخیر به طراحی با نور طبیعی)

  • از: ماری آن استین، صبا حیدری
  • ناشر: وانیا
  • دسته: کتاب‌های معماری
  • تعداد صفحات: ۲۹۰
  • زبان: فارسی
  • فرمت: EPUB
  • سایز: ۴.۰۹ مگابایت
  • تاریخ انتشار: ۱۳۹۲
  • شابک: ۹۷۸-۶۰۰-۶۵۶۴-۲۲-۷

باما در شبکه های اجتماعی:

تلگرام:

https://telegram.me/netlightnews

اینستاگرام:

https://instagram.com/netlight.ir

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
به راحتی می توانید شروع کنید !

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *