صحبت از نور، صحبت با نور است

صحبت از نور، صحبت با نور است

صحبت از نور، صحبت با نور است

Le Corbusier:همانطور که می‌توانید تصور کنید، من نور را آزادانه به کار می‌برم، نور برای من پایه اساسی معماری است. من با الهام گرفتن از نور طراحی می‌کنم.

ساده نیست که معماری لکوربوزیه با استفاده از نور را خلاصه نمود. برخلاف این واقعیت که در موارد مختلف و معروفترین اثار وی، تأکید بر مبحث نور به وضوح به چشم می خورد،او به ندرت موضوع را مفصلاً مورد بحث قرار می‌دهد و تصاویر او از ساختمانهای او تقریباً همیشه به شکل سیاه و سفید هستند. بعلاوه، در طی دوره طولانی حرفه‌ای‌اش، ایده‌های او در مورد نور تغییرنمود. ساختمانهای او از آهنگ کلی‌تر به سمت آهنگ نقاشی‌های تک‌رنگ حرکت می‌کنند (خانه‌های اولیه مانند Atelier Dzenfant, Villa La Roche-Seanneret, Villa Savoye) که نسبت به رویکردی به اثر اخیر او کلیدی هستند در جایی تمام فضاهای اصلی تاریک هستند، زیرا رنگهای نقاشیهای او روشن‌تر شده و مادیت ساختمانها هماهنگ با زمین هستند. به بیان دیگر، در حالیکه پرنوری فضایی و فیزیکی ابتدا به عنوان سلامت و مدرنیته در نظر گرفته می‌شد، پیگیری بعدی او در مورد “فرار اجباری” بهره‌برداری جسورانه‌تر از نحوه ساختاربندی روشنایی بوسیله سایه را نشان می‌دهد. این طیف طراحی به ترکیبات در نور روی کرده که به خوبی با تفاوت بین راهکارهای نورپردازی Villa duh ac feman (1925، شناخته شده به عنوان La Petite Maison) و کلیسای کوچک در ران‌شامپ نشان داده می‌شود. خوشبختانه، پروژه‌هایی وجود دارند که سابقه طراحی آنها به تفصیل بوسیله خود معمار بررسی می‌شوند. نشر آثار او در نیمه دهه ۱۹۵۰ که حاوی مقالات تصویری گسترده از دو ساختمان بود، اثر لو “Carnets du rederche paticnte” (تنها قبل و بعد از انتشار سال ۱۹۵۵ که در آن موضوعات اسطوره‌ای اثر اخیر او تنظیم شدند) توصیه می‌کنند که در ذهن او هریک از این پروژه‌ها دارای اهمیت قابل مقایسه‌ای هستند. طبق اسنادی که تحلیل مفصل فرآیند طراحی او را به شکل مبهم و مورد غیرمستقیم فلسفه معماری او نشان می‌دهند، به نظر می‌رسد ابزار مؤثری برای بررسی استدلالهای متحولانه در مورد نور را ارایه می‌کند.

در دو دهه اول قرن بیستم معرفی سیستم‌های تنظیمی  با بتن آرمه و فولاد به معنای آن است که استفاده از دیوارهای خارجی و نازک بدون بار برای ساختمانهای زاویه‌دار امکانی برای معماران اروپایی حتی در پروژه‌های شهری در مقیاس کوچک شدند. نه تنها این روند به شکل نمایشی ظاهر بالقوه دیوار را تغییر داد بلکه ایده استفاده از پنجره را متحول نمود. پنجره‌ها دیگر حفره‌هایی در دیوارهای موجود نبودند که اندازه آنها با موضوعات ساخت‌وساز محدود می‌شد. محفظه‌ها عمق خود را از دست داده و رابطه فضای داخل و خارج زیر سؤال رفت. وقتی کل دیوار می‌توانست از جنس شیشه باشد، چگونه نمای بیرونی ممکن بود قالب‌بندی شود و به چه مقدار نور حساسیت وجود دارد که همه موضوعاتی برای بحث می‌شوند به جای اینکه مفروضاتی براساس تجربه بلندمدت باشند. و به همان اهمیت نقش اصلی نظم دادن است که نمونه‌های عمارت قبلاً در ساختمانهای زاویه‌داری ایفا می‌کردند که حال دیگر رایج نیستند. واکنش اولیه لکوربوزیه به این آزادی انتخاب ارایه مجموعه‌ای از اشکال و اندازه‌های مختلف پنجره برای انواع متفاوت فضایی است که مفروضات معاصر در مورد نوع و میزان سطح روشنایی را نشان می‌دهند که در مناطق متفاوت مناسب بودند. در حالیکه فضاهای داخلی مانند کمدها یا حمام‌ها دارای پنجره‌های سقفی هستند، پنجره‌های کوچک مربع یا مستطیل برای فضاهایی مانند راهروها یا پلکانها به کار رفتند که در آنها میزان نور نیازی ندارد بسیار بالا باشد. در جاییکه مقدار زیادی نور نیاز است مانند فضای پذیرش جلوی خانه مانند اتاقهای نشیمن و گالریها و فضاهای کاری بزرگ آشپزخانه‌ها، کتابخانه ،پنجره‌های افقی بلند و اثر معروف fenetres en longueur پهنای کلی اتاق را نشان می‌دهد. و در جائیکه بالاترین سطوح روشنایی انتظار می‌رود، دیوارهایی کلاً از جنس شیشه (که با پنجره‌های سقفی اضافی در صورت نیاز تکمیل می‌شوند) به کار می‌روند تا به تالارهای ورودی، دفاتر و استودیوها نور بخشند. به کارگیری این موارد نه تنها به معنای این است که طرح نمای سردر او را می‌توان خواند بلکه دامنه گسترده‌تری از سطوح روشنایی و حالات فضایی ممکن می‌شوند. همانطور که لکوربوزیه خوش‌بینانه بیان می‌کند، پنجره‌های معماری جدید به دنبال کردن سایه‌ها و تاریکی قرن نوزدهمی پایان خواهند داد و با ایجاد  لذت از نور،امکان برخورداری از دید به فضای سبزو محوطه بیرونی پردرخت را محقق می‌کنند.

در تحلیل اولیه اصول طراحی لکوربوزیه در مورد مدرنیسم دو دیدگاه متفاوت در مورد نور ظهور می‌کند. مورد اول متمرکز بر معماری به عنوان شی نورانی است که از یک فاصله ثابت دیده می‌شود و در بیان مورد، انتظار او متمرکز می‌شود که “معماری بازی فرا گرفته شده و درستی و اهمیت اشکال سرهم‌بندی شده در نور است.” با وجود اینکه کمتر می‌توان آن را به سادگی خلاصه نمود، مورد دوم دارای جایگاهی با اهمیت یکسان در تفکر اوست؛ اثر نور بر شیوه‌ای که ساختمانها به عنوان مجموعه‌ای از تجارب بصری (و کلاً ملموس) ایجاد می‌شوند. مجموع بیانات زیر که برای اولین بار در “ارزشها” [۱]در سال ۱۹۳۰ منتشر شدند، بهترین حس را از این نمای جایگزین ارایه می‌کنند:

خلق معماری ایجاد نظم است. ایجاد نظم درکاربری بنا،فضاها و اشیاء درونی ان ،اشغال فضا با ساختمانها و خیابانها، ایجاد محفظه‌هایی برای پناه دادن افراد و حمل‌ونقل مؤثر منظور از این ایجاد نظم می باشد. فواصلی که در ناخوداگاه انسان وجود دارند و برای طراحی موظف به رعایت انها هستیم.برای حرکت با بازی استنباط‌هایی که نسبت به آنها حساس هستیم و نمی‌توانیم از آنها خودداری کنیم. فضاها، ابعاد و اشکال، فضاهای داخلی و اشکال داخلی، مسیرهای داخلی و اشکال خارجی و فضاهای خارجی، کمیت‌ها، اوزان، فواصل، اتمسفرها، اینها مواردی هستند که با آنها اقدام می‌کنیم. چنین مواردی در این روند مشارکت دارند.

سپس با وجود پنجره‌ها (حفره‌های ایجاد شده با پنجره‌ها یکی از عناصر ضروری خواندن و بررسی اثر معماری هستند)، پنجره‌ها بازی مهم سطوح فرعی است که شروع ریتم، ابعاد و روند معماری را نشان می‌دهندو به ایفای نقش در معماری درونی و بیرونی می پردازند.

 سپس اهمیت اصلی نقطه‌ای را در نظر بگیرید که پنجره را ایجاد می‌کنید. شیوه‌ای را مطالعه کنید که نور از دیوارها به اتاق می‌رسد. در اینجا، در واقع، بازی مهم معماری انجام می‌شود که به این تظاهرات سرنوشت‌‌ساز معمارانه بستگی دارند.

دیدگاه اول نور را هماهنگ با نمای ساختمان می‌سازد و نشان می‌دهد که می‌توان معماری را به عنوان مجموعه‌ای از اشکال حماسی ثابت در روشنایی کلی به تصویر کشید که در هنرهای زیبا و حفظ قدرت نور خورشید ارایه‌ می‌شود. مورد دوم موقعیت عملی‌تر و درگیرتری را نشان داده و در عوض توصیه می‌کند که چگونه نور کنترل شده کلیدی به نقش معمار به عنوان طراح رویدادهایی است که در مورد فواصل و اتمسفرها تصمیم‌گیری می‌کند و در این بین ریتم‌ها، ابعاد و روند زندگی روزمره را دربر می‌گیرد. در اینجا اهمیت نمایش دینامیک نور واقعی برای مشخص نمودن ساختمان به عنوان معماری گردشگاه زنده مطرح می‌شود که برجستگی مشخصی دارد. نور چیزی است که باید ساختاربندی شده به جای اینکه به عنوان موردی مشخص پذیرفته شود. به عنوان بررسی شدید تفکر طراحی (بهره‌برداری از روابط در نور) به جای تأکید در مورد شکل ایده‌آل شاید نسبت به در نظر گرفتن اظهارنظر بعدی او حساسیت دارد. “همانطور که می‌توانید تصور کنید، من از نور آزادانه استفاده می‌کنم، نور برای من پایه اساسی معماری است. من با نور ساخت‌وساز می‌کنم” پلی بین دو موفقیت است.

لکوربوزیه

لکوربوزیه

[۱] Precisions

منابع:

کتاب معماری نور (رویکردهای اخیر به طراحی با نور طبیعی)

دانلود کتاب معماری نور (رویکردهای اخیر به طراحی با نور طبیعی)

  • از: ماری آن استین، صبا حیدری
  • ناشر: وانیا
  • دسته: کتاب‌های معماری
  • تعداد صفحات: ۲۹۰
  • زبان: فارسی
  • فرمت: EPUB
  • سایز: ۴.۰۹ مگابایت
  • تاریخ انتشار: ۱۳۹۲
  • شابک: ۹۷۸-۶۰۰-۶۵۶۴-۲۲-۷

باما در شبکه های اجتماعی:

تلگرام:

https://telegram.me/netlightnews

اینستاگرام:

https://instagram.com/netlight.ir

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
به راحتی می توانید شروع کنید !

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *