طرح نورپردازی سردرب دانشگاه تربیت مدرس تهران

طرح نورپردازی سردرب دانشگاه تربیت مدرس تهران

طرح نورپردازی سردرب دانشگاه تربیت مدرس تهران

کارفرما: دانشگاه تربیت مدرس

طراح و مجری : شرکت پیشگامان روشنایی نورافزار

تلفن: ۳۳۰۹۵۶۰۸-۳۳۱۹۷۴۲۳– (۰۲۱)
ایمیل : info@Noorafzar.com
وبسایت: http://www.Noorafzar.com
تلگرام:  http://www.telegram.me/Noorafzarlighting

نمادهای شهری نشان دهنده هویت یک شهر هستند به همین دلیل امروزه مدیران شهری تلاش می‌کند تا شهر را برای شهروندانش با ایجاد نمادها خاطره انگیز کنند و حس تعلق خاطر را در آنان برانگیزند. نماد سردردانشگاه تربیت مدرس به عنوان یک نشانه شهری و هویت بخش فضای شهر است، طرح نماد برگرفته از معماری ایرانی- اسلامی است و فضای علم و دانش‌اندوزی را تداعی می‌کند. به این ترتیب که از سمبل علم که کتاب است، گرفته شده و مانند یک کتاب طراحی شده است. از سوی دیگر به کارگیری نمای آجری و طاق سهمی در ورودی بنا، برگرفته از معماری ایرانی است. طاق و طرفین آن نیز با کاربندی و کاشی کاری‌ها وهمچنین نقوش اسلامی مزین شده است.

مشخصات فنی این سازه عبارتست از , ارتفاع سردر نماد دانشگاه تربیت مدرس در کنارها ۳۰/۱۲ متر و در مرکز ۸۰/۱۱ متر است و از ۴ پوسته تشکیل شده است. همچنین طول بنا ۲۳ متر و عرض آن در بیشترین نقطه ۹۰/۸ متر است که در کمترین نقطه (مرکز بنا) به ۵ متر می رسد. نمای سردر دارای دو قوس سهمی است که در داخل پوسته قرار گرفته است، یکی به ارتفاع ۳۰/۹ متر و دهنه ۲۰/۱۴ متر و دیگری به ارتفاع ۳۰/۸ و دهنه ۲۵/۱۲ متر.

مهم‌ترین ویژگی این طرح ارتباطی است که بین فضای علم‌اندوزی و فضای جامعه ایجاد می‌کند و تاثیر و تاثر این دو بر یکدیگر است. کاربندی و کاشی‌کاری استفاده شده در این نماد در دوره‌های مختلف معماری ایرانی دیده می‌شود، استفاده از نمادهایی مانند طاق سهمی و کاشی‌های فیروزه‌ای در این بنا را از دیگر ویژگی‌های بارز آن دانست.

فلسفه طرح پیشنهادی نورپردازی جدید

 نمای اصلی روبرو با استفاده از نور سفید مهتابی روشن میشود به این دلیل که بافت وتکسچر ایرانی اسلامی با رنگ نور رنگی از بین نرود و دقیقا همان رنگ خود آجرها در شب دیده شود. نقش این نور سفید روی طاق های سهمی شکل  به نحوی است که در عین حال که  نما را روشن می کند, در واقع  سه گوشه از یک مثلث را تشکیل داده که در ذهن بیننده به طور آشکار نمایان میگردد و این در حالیست که مثلث نماد صلابت و همچنین این نماد مثلث        یک فلش رو به بالاست که نشان از حرکت به سمت آسمان را دارد.

لایه داخلی روبرو و لایه درونی نمای بغل سردر به شکلی طراحی شده که قابلیت تغییر رنگ را داراست و همچنین در هر لحظه تمامی لایه های درونی سردر به یک رنگ خاص درمی آید و این در حالیست که لایه های بیرونی نما و کناری نما در قسمت پایین همیشه سفید و ساده باقی خواهد ماند.

در واقع این تقسیم بندی که سردر را به ۲ لایه ی درونی و بیرونی تقسیم کرده است , نمادی از آرایه های تشخیص در ادبیات فارسی است که سردر ا به یک انسان تشبیه کرده به شکلی که لایه های بیرونی آن تعبیر از سیما و چهره ی ساده ی یک انسان و لایه های درونی آن تعبیر از  قوه‌ی تفکر همان انسان می باشد. از آنجایی که این سردر مربوط به دانشگاه و یک محیط کاملا فرهنگی است می تواند انواع افکار به طور مثال :یک دانشجو, یک محقق و یک استاد را نشان دهد که در حال تغییر است و با یک ظاهر ساده میتواند تفکرات مثبت و آکادمیکی داشته باشد.

در مجموع نورپردازی دیوار نمای روبرو و قسمت پایین نمای کناری با استفاده از نور ثابت سفید مهتابی و نورپردازی داخل طاق های سهمی شکل و قسمت بالای نمای کناری به صورت یکپارچه از نور قابل تغییر RGB اانجام شده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *