,

عمر متوسط لامپ lamp life – average Rated

عمر متوسط لامپ (life – average Rated)

عمر متوسط لامپ lamp life – average Rated

 

 

     

عمر متوسط لامپ lamp life – average Rated 

عمر متوسط معمولا مدت زمانی است که طی آن 50% از لامپ های یک گروه بزرگ از کار می افتد. این مدت زمان را بر حسب ساعت می سنجند.

در لامپ های التهابی زمان روشن شدن لامپ در عمر لامپ تاثیر ندارد. اما برخی از لامپ ها مانند لامپ فلورسنتی، عمر متوسط وابسته است به مدت زمان روشن ماندن لامپ در هر بار. یعنی هر قدر فاصله زمانی میان روشن و خاموش شدن بیشتر باشد، عمر لامپ طولانی تر است.

در محاسبه عمر لامپ فلورسنت و لامپ تخلیه ی گازی با فشار زیاد مدت زمان روشن ماندن در هر بار استارت برای لامپ فلورسنت 3 ساعت و در لامپ تخلیه گازی با فشار زیاد 11 ساعت فرض می شود.

براي تعريف طول عمر لامپ يك عبارت واحد وجود ندار د. اما اساساً مبناي تعريف طول عمر، كاهش شار نور خروجي از منبع نور و يا خاموش شدن(از كار افتادن) آن است.
براي طول عمر لامپ تعاريف متفاوتي ارائه شده است . مثلاً “زماني كه % 50 از كل لامپ هاي نمونه از كار بي افتند” و يا “زمانيكه % 5 لامپ هاي نمونه از كار بي افتند”. از نظر كاهش شار نوري نيز براي طول عمر لامپ تعاريف مشابهي انجام شده است . مثلاً مدت زماني كه شار نوري لامپ به % 80 مقدار نامي افت كند.
استاندارد IESNA زمان خاموش شدن % 50 لامپ ها را طول عمر مي نامد و منظور از متوسط طول عمر لامپ كه توسط سازندگان ارائه مي شود نيز همان مدت زمان سوختن % 50 لامپ هاست براي لامپ هاي فلورسنت وطول عمر LED عمر يك لامپ فلورسنت مدت زماني است كه شار نوري لامپ به % 80 ميزان شار اوليه افت مي كند. در لامپ هاي براساس افت شار به ميزان% 70 يا % 50 تعريف مي شود. طول عمر يك لامپ رشته اي مدت زماني است كه % 50 كل لامپ هاي نمونه از كار بيفتد.براي لامپ هاي گازي پرفشار انتهاي عمر آنها وقتي است كه:
• رنگ نور لامپ به شدت تغيير كند؛
• نور لامپ كاهش يابد؛
• لامپ ديگر روشن نشود؛
• لامپ به صورت متناوب روشن و خاموش شود

 

NETLIGHT
💡 اولین مرجع تخصصی روشنایی و نورپردازی ایران 💡تاسیس ۱۳۹۳
💻Telegram: T.me/netlightnews
👩‍💻@dialux_lightingdesign
۰۰۹۸۲۱۲۲۳۸۳۹۱۲
۰۰۹۸۹۲۱۳۲۱۹۲۶۵

https://www.instagram.com/netlight.ir/

www.t.me/netlightnews

نور و نورپردازی جایگاه ویژه ای در زندگی امروز ما پیدا کرده است. نور، چه به صورت طبیعیی حاصل از تابش خورشید و چه به صورت مصنوعی حاصل از تابش لامپ های الکتریکی در زندگی روزمره ما به عنوان روشنایی حضور داشته و تأثیرات زیادی بر ما و محیط زیستمان می گذارد. دانش و هنر روشنایی و نورپردازی سال ها به عنوان بخشی از دروس تخصصی رشته های معماری و یا مهندسی برق تدریس می شده است اما چند سالی است که به عنوان یک رشته تخصصی مورد توجه کارشناسان قرار گرفته است. در کشور ما نیز ضرورت توجه به روشنایی استاندارد و نورپردازی تخصصی چند سالی است که مورد توجه دست اندرکاران قرار گرفته است. مرجع تخصصی نتلایت بر آن است که با انتشار مطالب جامع مرتبط در زمینه روشنایی اصولی و نورپردازی حرفه ای زمینه توسعه این دانش را در کشور فراهم کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *