,

لامپ تخلیه ی گازی Discharge Lamp

لامپ تخلیه ی گازی Discharge Lamp

لامپ تخلیه ی گازی Discharge Lamp

 

 

لامپ تخلیه ی گازی(Discharge Lamp)

فرایند نور دهی در اینلانپ همانند لامپ فلورسنت است اما به شیوه متفاوتی راه اندازی می شود. در لامپ تخلیه گازی برای راه اندازی لامپ، به جای استارتر از یک الکترود کمکی در نزدیکی یکی از الکترود های اصلی استفاده می کنند که توسط سیمی به الکترود دیگر متصل می شود. فاصله کم الکترود ها به یونیزه شده گاز موجود در بین آن ها کمک می کند و عمل تخلیه به طور جزئی اتفاق می افتد. با گرم شدن لامپ، گاز داخل حباب تبخیر می شود و با گذشت زمان عمل تخلیه اصلی در تمامی لامپ صورت می گیرد. از آنجا که مقاومت بسیار زیادی سر راه الکترود الکترود فرعی وجود دارد (1000 تا 3000 اهم )، بعد از برقراری جریان بین دو الکترود اصلی، در مسیر الکترود فرعی تخلیه اتفاق نمی افتد و در نتیجه اتلاف انرژی وجود ندارد.

این منابع نوری دارای گاز های منفاوتی است:

لامپ بخار جیوه: جیوه با مقدار کمی آرگون و کریپتون

لامپ متال هالید: گازهای موجود در لامپ بخار جیوه به همراه یدید سدیم، یدید اسکاندیوم و یدید های مختلف دیگر

لامپ بخار سدیم: سدیم، آلیاژ جیوه و گزنون

لامپ تخلیه در گاز نوعی لامپ است که بر اثر گذشتن الکترونهای پرانرژی از داخل گاز نور تولید می‌کند. این الکترون‌ها به اتم‌های خنثی درون گاز برخورد می‌کنند و سبب تحریکشان می‌شوند[۱] و به اصلاح می‌گویند گاز برانگیخته می‌شود.

 

لامپ تخلیه در گاز را نمی‌توان مستقیماً به منبع تغذیه الکتریکی متصل کرد زیرا در این لامپ‌ها با افزایش یونیزاسون گاز، مقاومت الکتریکی آن کاهش می‌یابد، با کاهش مقاومت الکتریکی جریان افزایش خواهد یافت که خود موجب افزایش بیشتر یونیزاسیون می‌شود و این چرخه به سرعت ادامه پیدا می‌کند به طوری که اگر به ترتیبی از لامپ محافظت نشود در کمتر از یک ثانیه لامپ خواهد سوخت. برای محافظت لامپ از یک مقاومت یا امپدانس (چُوک، Choke یا بالاست، Ballast) که با لامپ سِری می شود، استفاده می‌کنند. در لامپ‌های تخلیه‌ای که با جریان متناوب تغذیه می‌شوند می‌توان از خودالقا استفاده کرد، اما در لامپ‌های تخلیهٔ جریانِ مستقیم به‌ناچار باید از مقاومت استفاده نمود که باعث هرز رفتن توان می‌شود.[۴]

 

NETLIGHT
💡 اولین مرجع تخصصی روشنایی و نورپردازی ایران 💡تاسیس ۱۳۹۳
💻Telegram: T.me/netlightnews
👩‍💻@dialux_lightingdesign
۰۰۹۸۲۱۲۲۳۸۳۹۱۲
۰۰۹۸۹۲۱۳۲۱۹۲۶۵

https://www.instagram.com/netlight.ir/

www.t.me/netlightnews

نور و نورپردازی جایگاه ویژه ای در زندگی امروز ما پیدا کرده است. نور، چه به صورت طبیعیی حاصل از تابش خورشید و چه به صورت مصنوعی حاصل از تابش لامپ های الکتریکی در زندگی روزمره ما به عنوان روشنایی حضور داشته و تأثیرات زیادی بر ما و محیط زیستمان می گذارد. دانش و هنر روشنایی و نورپردازی سال ها به عنوان بخشی از دروس تخصصی رشته های معماری و یا مهندسی برق تدریس می شده است اما چند سالی است که به عنوان یک رشته تخصصی مورد توجه کارشناسان قرار گرفته است. در کشور ما نیز ضرورت توجه به روشنایی استاندارد و نورپردازی تخصصی چند سالی است که مورد توجه دست اندرکاران قرار گرفته است. مرجع تخصصی نتلایت بر آن است که با انتشار مطالب جامع مرتبط در زمینه روشنایی اصولی و نورپردازی حرفه ای زمینه توسعه این دانش را در کشور فراهم کند.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *