,

دمای رنگ (correlated color temperature or CCT)

دمای رنگ (correlated color temperature or CCT)

دمای رنگ (correlated color temperature or CCT)

 

دمای رنگ (correlated color temperature or CCT)

دمای رنگ یک منبع نور برابر است با دمایی که در آن ، رنگ تابشگر سیاه کامل مشابه با رنگ منبع نور مورد نظر باشد منابع نوری از نظر دمای رنگ به سه دسته تقسیم می شوند:

منابع نوری گرم: کمتر از 3300 درجه کلوین

منابع نوری خنثی: 3300 تا 5000 درجه کلوین

منابع نوری سرد: بیشتر از 5000 درجه کلوین

دمای رنگ منابع عادی نور نمی تواند اطلاعاتی در باره توزیع طیف نوری و شدت آن ها ارائه کند.

دمای رنگ بر پایه درجه حرارتِ نور تابیده شده از جسمی سیاه رنگ است. که در دمای معین قرار گرفته باشد. هر چقدر این عدد رنج بالاتری داشته باشد، دمای نور ساطع شده از رنگ به دمای نور ساطع شده از رنگ های خنک (Cool Color) نزدیکتر می شود. و هر چقدر این عدد رنج کمتری داشته باشد، به دمای نور ساطع شده از رنگ های گرم (Warm Color) نزدیکتر می شود. به عبارت دیگر، هر قدر که ‏درجه کلوین عدد بالاتری را نشان دهد، نور ساطع شده، خنک تر و روشن تر است و برعکس هر قدر درجه کلوین پایین تر باشد، نور تولید شده، گرمتر و تیره تر است.

 

NETLIGHT
💡 اولین مرجع تخصصی روشنایی و نورپردازی ایران 💡تاسیس ۱۳۹۳
💻Telegram: T.me/netlightnews
👩‍💻@dialux_lightingdesign
۰۰۹۸۲۱۲۲۳۸۳۹۱۲
۰۰۹۸۹۲۱۳۲۱۹۲۶۵

https://www.instagram.com/netlight.ir/

www.t.me/netlightnews

نور و نورپردازی جایگاه ویژه ای در زندگی امروز ما پیدا کرده است. نور، چه به صورت طبیعیی حاصل از تابش خورشید و چه به صورت مصنوعی حاصل از تابش لامپ های الکتریکی در زندگی روزمره ما به عنوان روشنایی حضور داشته و تأثیرات زیادی بر ما و محیط زیستمان می گذارد. دانش و هنر روشنایی و نورپردازی سال ها به عنوان بخشی از دروس تخصصی رشته های معماری و یا مهندسی برق تدریس می شده است اما چند سالی است که به عنوان یک رشته تخصصی مورد توجه کارشناسان قرار گرفته است. در کشور ما نیز ضرورت توجه به روشنایی استاندارد و نورپردازی تخصصی چند سالی است که مورد توجه دست اندرکاران قرار گرفته است. مرجع تخصصی نتلایت بر آن است که با انتشار مطالب جامع مرتبط در زمینه روشنایی اصولی و نورپردازی حرفه ای زمینه توسعه این دانش را در کشور فراهم کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *