آشنایی با ماهیت نور

آشنایی با ماهیت نور

آشنایی با ماهیت نور

طبق نظریه پلانک چنانچه به الکترون های یک ماده انرژی داده شود از تراز اصلی خود خارج شده و به تراز بالاتر انرژی انتقال می یابد.

حال اگر این الکترون ها که تمایل به بازگشت به تراز اصلی خود را دارند انرژی خود را از دست بدهند و به تراز پایین تر بیایند به صورت نور و در قالب بسته های انرژی به نام قوتون منتشر می شوند.

طول موج نور،منتشر شده به صورت مستقیم با میزان انرژی آزاد شده متناسب است.این تناسب به کمک بک ضریب ساده که آن را ثابت پلانک می نامیم در قالب رابطه ۱-۱ نشانداده شده است.

E=h.v

در این رابطه h ، ثابت پلانک ، v طول موج نور منتشر شده و E انرژی است.

h=6/662*10-34

در حال حاضر دو نظریه برای انتشار نور وجود دارد.۱- نظریه انتشار ذره ای۲-نظریه انتشار نور به صورت امواج الکترمغناطیس در کاربرد های مربوط به روشنایی که به طرفداران بیشتر دارد و ما در ادامه بحث ها بر اساس فرضیه الکترمغناطیسی پیش خواهیم رفت.

بر اساس اصل نظریه امواجی که در بین طول موج ۳۸۰-۷۸۰ نانومتر می باشند توسط چشم قابل رویت هستند و آن ها را نور مرئی می نامند.

 در دو سر طیف آن امواج مادون قرمز(فرو سرخ) و اشعه ماورا بنفش (فرا بنفش) قرار دارد. نور ها در طول موج های مختلف وقتی به طور مجزا دیده می شود به رنگ های مختلف مشاهده خواهند شد و نور سفید ترکیبی از طول موج های مختلف است.

امواج مادون قرمز  (Infra-Red)در محدوده ۷۸۰-۱۰۰۰ نانومتر قرار می کیرند.اشعه مادون قرمز توسط چشم قابل رویت نیست و زمانی که به یک جشم برخورد کند جزب شده و به گرما تبدیل می شود.مادون قرمز عامل اصلی انتقال حرارت خورشید به زمین است.

همچنین برای بسیاری از فعالیت های حیاتی بر روی کره زمین،وجود مقدار معینی اشعه ماوراء بنفش (ultra violet) که به اختصار باUV  نشان می دهند در نور خورشید ضروری است.اشعه ماوراء بنفش در محدوده ۱۰۰-۳۸۰  نانومتر منتشر می شود وآن را به سه گروه تقسیم بندی می کند

۱- طیف UV-A:در محدوده ۳۱۵-۳۸۰ نانومتر؛عامل برنزه شدن.

۲- طیف- UV-B: در محدوده ۳۱۵-۲۸۰ نانومتر؛قرمز شدن و التهاب پوست،آفتاب سوختگی و…..

۳- طیف UV-C:در محدوده ۱۰۰-۲۸۰ نانومتر؛عامل از بین رفتن ساختار های سلولی-کاربرد:تصفیه و  گند زدایی با اشعه .

بر خلاف تاثیرات مثبت اشعه ی ماوراء بنفش (مثلا طیف UV-B که موجب تولید ویتامینD  در بدن میشود)مقدار بیش از انداره این اشعه می تواند برای بدن خطرناک باشد.لایه اوزون ، مقدار زیادی از اشعه ی ماوراء بنفش خورشید ، UV-C را جذب می کند.

طول موج:

نور مرئی بخش کوچکی از محدوده تشعشعات الکترومغناطیسی می باشد که چشم انسان به آن حساس است . وجه تمایز نور با سایر تشعشعات الکترومغناطیس فقط طول موج است.

طیف:

نورسفید خورشید از امواج الکترومغناطیسی با طول موج های متفاوتی تشکیل شده است.اگر نوار باریکی از نور خورشید رااز یک منشور شیشه ای گذرانده و پرتوهای خروجی آنرا روی یک تخته تصویر کنیم، یک طیف رنگی قابل دیدن ایجاد می شود.از اختلاط تمام این طیف نور سفید در چشم ایجاد می شود.

منابع:

کتاب مهندسی روشنایی کاوه احمدیان

 کتاب آشنایی با اصول طراحی روشنایی کاوه احمدیان

www.netlight.ir

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *