دیمر Dimmer

دیمر  Dimmer

 

 

دیمر (Dimmer)

دیمر برای کنترل نور خروجی لامپ ها به کار می رود. یه این ترتیب که ولتاژ ورودی ترانسفورماتور را تغییر می دهد. دیمر های معمول با حذف بخش از ولتاژ ورودی کار می کند برای اینکار از یک قطعه ترانزیستور مانند استفاده می شود که در هر ثانیه 100 بار روشن و خاموش می گردد.

دیمر ها به دو دسته اصلی تقسیم می شود. معمول ترین و کم هزینه ترین آن ها لبه ی پیش رونده ای (lead) دارد که ابتدای ولتاژ ورودی را حذف می کند و زمانی استفاده می شود که بار مدار مقاومتی القایی باشد. در نوع دیگر لبه دیمر ها پس رونده(trailing) است توان با حذف بخش پس رونده ولتاژ منبع. کنترل می شود. و برای بار های مقاومتی و خازنی مناسب است.

دیمر قطعه ای است که در اکثر پروژه های الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرد. این وسیله در صنعت برق و روشنایی به منظور تنظیم میزان نور لامپ ها کاربرد دارد. این وسیله به صورت سری در مدار قرار می گیرد و از قابلیت کنترل ولتاژ برخوردار است. دیمر متشکل از دو کنتاکت، یکی در ورودی فاز و دیگری در خروجی بوده و می توان آن را روشی برای کنترل دور موتورهای الکتریکی با استفاده از کنترل ولتاژ نیز در نظر گرفت. این قطعه الکترونیکی کاربردهای وسیعی دارد و از یک کلید روشنایی گرفته تا واحدهای برق قدرت در ساختمان های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد. نحوه کار دیمر بدین صورت است که با چرخاندن پیچ آن توانی که به لامپ فرستاده می شود تغییر کرده و میزان نور کم یا زیاد می شود. در واقع نوری که وارد لامپ می شود توسط یک تنظیم کننده که به شکل دورانی یا کشویی است تنظیم می گردد. ظاهر دیمر مانند یک کلید معمولی با دو ترمینال خروجی است.

NETLIGHT
💡 اولین مرجع تخصصی روشنایی و نورپردازی ایران 💡تاسیس ۱۳۹۳
💻Telegram: T.me/netlightnews
👩‍💻@dialux_lightingdesign
۰۰۹۸۲۱۲۲۳۸۳۹۱۲
۰۰۹۸۹۲۱۳۲۱۹۲۶۵

https://www.instagram.com/netlight.ir/

www.t.me/netlightnews

نور و نورپردازی جایگاه ویژه ای در زندگی امروز ما پیدا کرده است. نور، چه به صورت طبیعیی حاصل از تابش خورشید و چه به صورت مصنوعی حاصل از تابش لامپ های الکتریکی در زندگی روزمره ما به عنوان روشنایی حضور داشته و تأثیرات زیادی بر ما و محیط زیستمان می گذارد. دانش و هنر روشنایی و نورپردازی سال ها به عنوان بخشی از دروس تخصصی رشته های معماری و یا مهندسی برق تدریس می شده است اما چند سالی است که به عنوان یک رشته تخصصی مورد توجه کارشناسان قرار گرفته است. در کشور ما نیز ضرورت توجه به روشنایی استاندارد و نورپردازی تخصصی چند سالی است که مورد توجه دست اندرکاران قرار گرفته است. مرجع تخصصی نتلایت بر آن است که با انتشار مطالب جامع مرتبط در زمینه روشنایی اصولی و نورپردازی حرفه ای زمینه توسعه این دانش را در کشور فراهم کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *