شدت روشنایی E

شدت روشنایی E

شدت روشنایی E

برای توصیف میزان نور تابیده شده به یک سطح،مقدار شار نوری را بر مساحت سطح تقسیم می کنند.در شکل این تعریف به صورت نمونه ترسیم شده است: حاصل تقسیم را با E نمایش داده و شدت روشنایی می نامند.

 شدت روشنایی[۱] (لوکس): مقدار نوری است که از یک شمع استاندارد در فاصله یک متری توسط سطح یک متر مربعی دریافت می‌شود (بر آن سطح تابیده می شود) و واحد سنجش آن لوکس است.

یکی از مهمترین شاخص های سنجش میزان روشنایی در سطح محیط شدت روشنایی است (Illuminance)که عبارت است از میزان شار نوری تابیده شده به واحد سطح.

واحد سنجش شدت روشنایی لوکس (Lux) است.

استانداردهای روشنایی، مقادیر شدت روشنایی لازم در هر محیط را تعیین میکنند. به عنوان مثال برای یک دفتر کار، شدت روشنایی متوسط ۵۰۰ لوکس و برای یک زمین فوتبال در سطح مسابقات بین المللی، شدت روشنایی ۳۵۰۰ لوکس توصیه می شود

[۱] Illuminance

رابطه لومن با لوکس

لومن واحد اندازه گیری کل نور ساطع شده از یک منبع نور (مثل لامپ) است، و لوکس روشنایی یک سطح را اندازه می گیرد.

فرض کنید در اتاق کروی شکل هستید و یک لامپ با شار نوری ۱۰۰ لومن دارید که نورش در همه جهات یکنواخت است(شبیه لامپ رشته ای) حال لامپ را در مرکز این کره قرار دهید سپس با لوکس متر شدت روشنایی را در یک نقطه از سطح دیواره کره اندازه می گیرید.

حاصلضرب شدت روشنایی(لوکس) در مساحت دیواره های کره(به متر مربع)، برابر لومن لامپ شما خواهد بود.

شدت روشنایی: شدت روشنایی در واقع مقدار شار نوری تابیده شده از یک منبع نوری بر یک سطح مشخص است. بر حسب لوکس روی سطوح افقی و عمودی اندازه­گیری می­شود.

منابع:
۱٫راهنمای نورپردازی مکان های شهری دکتر الهام سوری
۲.طراحی، نظارت و اجرا در مهندسی روشنایی و نورپردازی دکتر ایمان سریری
۳٫کتاب مهندسی روشنایی کاوه احمدیان

www.netlight.ir

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *