,

لامپ بخار جیوه Hydrargyrum medium-arc iodide (HMI) Hydrargyrum quartz iodide (HQI)

لامپ بخار جیوه Hydrargyrum medium-arc iodide (HMI) Hydrargyrum quartz iodide (HQI)

لامپ  بخار جیوه  Hydrargyrum medium-arc iodide (HMI) Hydrargyrum quartz iodide (HQI)

 

 

 

لامپ  بخار جیوه (HM)

در برخی از لامپ های بخار جیوه یک رشته تنگستن وجود دارد که اتصال برق شهر به لامپ را امکان پذیر می سازد.این لامپ ها مخلوط جیوه ای- رشته ای که به دلیل داشتن رشته ی تنگستن برای روشن شدن نیاز به بالاست ندارند. دارای عمر کوتاه و بهره نوری پایین هستند اما ضریب نمود رنگ آن ها بهتر است.

 

عمر لامپ بخار جیوه

لامپ بخار جیوه در حدود 15000 تا 20000 ساعت عمر می کند. عمر لامپ مخلوط جیوه ای رشته ای کمتر و در حدود 16000 ساعت است. عمر این لامپ ها به تعداد روشن شدن و خاموش شدن آن ها بستگی دارد زیرا با هر بار روشن شدن، مقداری از مواد ساطع کننده الکترون از کاتد ها جدا می شود.

تجهیزات جانبی لامپ بخار جیوه

-بالاست: به دلیل کم شدن مقاومت بخار جیوه بعد از برقراری جریان، برای محدود کردن جریان در لامپ، بالاست به کار می رود.

-خازن: خازن برای اصلاح ضریب توان به کار می رود.

توان و بهره نوری لامپ بخار جیوه:

توان مصرفی این لامپ ها بین 50 وات تا 1000 وات است.

شار نوری آن ها بین 1600 لومن تا 57000 است. که از لامپ هایی با توان و شار نوری بالا می توان در مکان هایی که نیاز به نور بسیار فراوان دارد، استفاده کرد.

بهره نوری این لامپ ها بین 40lm/w  تا 60lm/w  است.

لامپ بخار جیوه نوعی لامپ تخلیه در گاز است. این لامپ‌ها دارای بهره نوری بالاتری نسبت به لامپ‌های رشته‌ای، در حدود ۶۵ لومن بر وات، هستند. در این لامپ‌ها با عبور جریان برق از درون بخار جیوه نور تولید می‌شود. جیوه در حالت عادی مایع است و به همین دلیل برای راه‌اندازی آسان‌تر لامپ مقداری گاز آرگون به آن می‌افزایند. پس از روشن شدن لامپ رفته‌رفته جیوهٔ داخل لامپ به بخار تبدیل می‌شود و فشار داخل حباب لامپ به چند اتمسفر می‌رسد؛ با بالا رفتن فشار داخل لامپ الکترون‌های سطوح انرژی بالاتری تحریک می‌شوند و رفته‌رفته نور لامپ به نور مرئی نزدیک می‌شود.[۱] با توجه به تأخیر در راه‌اندازی و نیز کم‌بودن طول موج‌های نور قرمز در این لامپ، معمولاً در تأسیسات روشنایی در کنار این لامپ‌ها از لامپ‌های رشته‌ای استفاده می‌کنند.[۲] این لامپ‌ها در روشنایی معابر و در چراغ‌های موسوم به چراغ‌های لاک‌پشتی کاربرد دارند

 

NETLIGHT
💡 اولین مرجع تخصصی روشنایی و نورپردازی ایران 💡تاسیس ۱۳۹۳
💻Telegram: T.me/netlightnews
👩‍💻@dialux_lightingdesign
۰۰۹۸۲۱۲۲۳۸۳۹۱۲
۰۰۹۸۹۲۱۳۲۱۹۲۶۵

https://www.instagram.com/netlight.ir/

www.t.me/netlightnews

نور و نورپردازی جایگاه ویژه ای در زندگی امروز ما پیدا کرده است. نور، چه به صورت طبیعیی حاصل از تابش خورشید و چه به صورت مصنوعی حاصل از تابش لامپ های الکتریکی در زندگی روزمره ما به عنوان روشنایی حضور داشته و تأثیرات زیادی بر ما و محیط زیستمان می گذارد. دانش و هنر روشنایی و نورپردازی سال ها به عنوان بخشی از دروس تخصصی رشته های معماری و یا مهندسی برق تدریس می شده است اما چند سالی است که به عنوان یک رشته تخصصی مورد توجه کارشناسان قرار گرفته است. در کشور ما نیز ضرورت توجه به روشنایی استاندارد و نورپردازی تخصصی چند سالی است که مورد توجه دست اندرکاران قرار گرفته است. مرجع تخصصی نتلایت بر آن است که با انتشار مطالب جامع مرتبط در زمینه روشنایی اصولی و نورپردازی حرفه ای زمینه توسعه این دانش را در کشور فراهم کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *