بالاست الکتریکی

 بالاست الکتریکی

 

بالاست (Ballast)

همه لامپ های تخلیه در گاز( فلورسنت و HID ) به یک جزء اضافی به نام بالاست برای فراهم نمودن شرایط مورد نیاز در مدار (ولتاژ،جریان و شکل موج) نیاز دارند.

بالاست ها دارای سه وظیفه اصلی هستند.

  • تامین ولتاژ آغاز به کار مناسب، زیرا لامپ ها برای شروع به کار به ولتاژ بالاتری نیازمندند.
  • هماهنگ نمودن ولتاژ منبع تغذیه با ولتاژ کار لامپ
  • محدود کردن جریان لامپ تا بتوان از خراب شدن لامپ به علت جریان بالا جلوگیری کرد. چون با هر بار برقرار شدن قوس الکتریکی، امپدانس لامپ کاهش  می یابد.

تخلیه در گاز ها دارای مشخصات مقاومت منفی است. به این معنی که به هنگام عبور جریان از گاز، مقاومت مسیر عبور جریان در گاز کم می شود و جریان بیشتری اجازه عبور می یابد. اگر این پدیده کنترل نشود، جریان تا زمان خراب شدن کامل لامپ به طور مداوم زیاد خواهد شد. بنابراین در این جا نیاز به وسیله است که جریان عبوری از لامپ را به مقدار طراحی شده محدود کند. در مورد اکثر لامپ ها این امر با اتصال یک سلف که عموما به نام بالاست شناخته می شود تحقق می یابد.

 بالاست الکتریکی وسیله ای برای محدود کردن جریان در یک مدار الکتریکی است. مشهورترین کاربری برای بالاست (ترانس مهتابی – ترانس الکتریکی) استفاده از آن در لامپهای مهتابی (لامپ فلورسنت) برای محدود نمودن جریان درون تیوب می باشد. وگرنه جریان تا سطح مخربی بواسطه وجود مقاومت منفی درون تیوب افزایش می یابد.

انواع بالاست ها از نقطه نظر طراحی دارای تنوع می باشند. آنها می توانند به سادگی مقاومت، سلف یا خازنهای سری و یا مداری پیچیده مانند بالاست الکترونیکی باشند که در راه اندازی لامپهای فلورسنت و لامپهای HID کاربرد فراوان دارند.

محدود کننده جریان

  بالاست ها، جریان درون یک بار الکتریکی را محدود می نمایند. آنها بیشتر زمانی بکار گرفته می شوند که بار الکتریکی از خود خاصیت مقاومت منفی یا تفاضلی نشان می دهد. وسیله ای که به یک ولتاژ تغذیه ثابت وصل می شود، می تواند جریان قابل توجهی از خط بکشد، بگونه ای که یا خود آسیب خواهد دید و یا به منبع تغذیه آسیب خواهد رساند. برای پرهیز از این پدیده، بالاست یک مقاومت مثبت یا یک راکتانسی را ایجاد می کند که باعث محدود شدن جریان می گردد.

بالاست همچنین برای کاهش عمدی جریان در یک مدار با مقاومت مثبت بکار گرفته می شود. بالاستها، از پیش در سیستم احتراق اتومبیل بطور گسترده مورد استفاده قرار گرفته اند، بدین صورت که یک بالاست مقاومتی برای تثبیت ولتاژ تغذیه سیستم احتراق، کاربرد داشته است.

NETLIGHT
💡 اولین مرجع تخصصی روشنایی و نورپردازی ایران 💡تاسیس ۱۳۹۳
💻Telegram: T.me/netlightnews
👩‍💻@dialux_lightingdesign
۰۰۹۸۲۱۲۲۳۸۳۹۱۲
۰۰۹۸۹۲۱۳۲۱۹۲۶۵

https://www.instagram.com/netlight.ir/

www.t.me/netlightnews

نور و نورپردازی جایگاه ویژه ای در زندگی امروز ما پیدا کرده است. نور، چه به صورت طبیعیی حاصل از تابش خورشید و چه به صورت مصنوعی حاصل از تابش لامپ های الکتریکی در زندگی روزمره ما به عنوان روشنایی حضور داشته و تأثیرات زیادی بر ما و محیط زیستمان می گذارد. دانش و هنر روشنایی و نورپردازی سال ها به عنوان بخشی از دروس تخصصی رشته های معماری و یا مهندسی برق تدریس می شده است اما چند سالی است که به عنوان یک رشته تخصصی مورد توجه کارشناسان قرار گرفته است. در کشور ما نیز ضرورت توجه به روشنایی استاندارد و نورپردازی تخصصی چند سالی است که مورد توجه دست اندرکاران قرار گرفته است. مرجع تخصصی نتلایت بر آن است که با انتشار مطالب جامع مرتبط در زمینه روشنایی اصولی و نورپردازی حرفه ای زمینه توسعه این دانش را در کشور فراهم کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *