,

تاثیر نورآرایی و آذین بندی در شهر

تاثیر نورآرایی و آذین بندی در شهر

تاثیر نورآرایی و آذین بندی در شهر

تاثیر نورآرایی و آذین بندی در شهر

نور به عنوان عنصر غیر کالبدی در شهر، تأثیر بسیار زیادی در کیفیت فضاهای شهری دارد. نورهای مختلفی که، از طریق نورآرایی شبانه، عناصر شهری را در شب روشن می­کند، بسته به این­که با چه رنگی، از چه جهتی نصب شود، تأثیرات کیفی متفاوتی را در فضا ایجاد می­کند.

انواع مختلف المان هایی که در نورآرایی و آذین بندی در شب میتوان استفاده نمود:

عنواع مجسمه نوری فیگورهای نوری مبلمان شهری المان ریسه نوری
      تاثیر نورآرایی و آذین بندی در شهر

 

متریال مورد استفاده در المان های نورآرایی و آذین بندی:

1.انواع ریسه سوزنی
 

  

2.انواع قاب فلزی
 

 

3.انواع مجسمه ضد آب
 

 

نورآرایی از دو جهت در اقتصاد شهر مؤثر است. اول اقداماتی که به جذب گردشگر منجر می­شوند، مانند ایجاد مناظر زیبا و بدیع از کل شهر در شب، امکان بازدید گردشگر را در ساعات شبانه نیز فراهم می­سازد. همچنین، نورپردازی­هایی که به مناسبت­های خاص در شهر صورت می­گیرد ـ نورآرایی رویدادها ـ از دیگر راه­های مناسب بازاریابی شهری با استفاده از نورآرایی است. این نوع از نورآرایی ، چنانچه به طور سازماندهی شده صورت گرفته و تبلیغات مناسبی در ارتباط با آن انجام گیرد، می­تواند گردشگران بسیاری از از سراسر نقاط جهان جذب نماید.

ارزش نور، تنها برای ادراک بینایی نیست. درست است که ما در تاریکی مطلق، نه فضا را می­توانیم ببینیم و نه فرم و رنگ را. اما نور تنها یک ضرورت فیزیکی نیست. بلکه بار روانشناختی آن یکی از مهم­ترین عوامل زندگی انسان در همه­ی زمینه­هاست. موریس لاپیدوس[1] می­گوید: “انسان­ها مانند پشه هستند. هرکجا نوری باشد به سمت آن هجوم می­برند، بدون اینکه بدانند چرا. ما چه بخواهیم و چه نخواهیم به سمت روشنایی می­رویم. نور ما را به خود جذب می­کند”. نور همیشه علاوه بر استفاده­ی کاربردی دارای ارزش نمادین نیز بوده است. نور جزیی از ذات زندگی بوده و در بسیاری از فرهنگ­ها نور، یا خورشید به عنوان منبع نور، عنصری خدایی محسوب می­شده و آن را ارج می­نهاده­اند (گروتر، 1383: 449).

[1] – Morris Lapidus

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *