دمای رنگ (رنگ نور )و وضوح رنگ
دمای رنگ (رنگ نور )و وضوح رنگ
ما جهان اطرافمان را در رنگ های مختلف حس میکنیم.برای آنکه بتوانیم هر رنگی را با یک کمیت دقیق توصیف کنیم از یک معیار بین المللی که در شکل ترسیم شده است،یعنی منحنی نمایش استاندارد رنگ استفاده می کنیم.تمام رنگ های شناخته شده منابع نوری بر روی یک منحنی که داخل منحنی کروماتیستی ترسیم می شود، قرار دارد.به این ترتیب اگر رنگ نور یک منبع همانند رنگ های روی این منحنی یا نزدیک به آنها باشد می توان با بیان دمایی که برروی این منحنی نوشته شده، دمای رنگ منبع را بیان کرد.این دما به عنوان دمای رنگ مرتبط منبع نور نامیده شده و بر حسب کلوین(K) بیان می شود.به جای عبارت دمای رنگ مرتبط اغلب همان اصطلاح دمای رنگ به کار می رود.
دمای رنگ مرتبط |
رنگ نور |
زیر ۳۳۰۰K |
سفید گرم ww |
بین۳۳۰۰Kو ۵۳۰۰K |
سفید خنثی nw |
بالای ۵۳۰۰K |
سفید روشنایی روز |
دمای رنگ(CT[1]):
دمای رنگ: با حروف CT یا CCT[2] در کاتالوگ مشخصات لامپ نمایش داده می شود و بیان کننده اثرات روحی و روانی نور شامل احساس سردی و گرمی در محیط است که انتخاب صحیح دمای رنگ نور، از نظر معماری اهمیت ویژه ای دارد و برای محیط های مختلف توصیه هایی به شرح زیر در استانداردهای معتبر دنیا وجود دارد. جالب است بدانیم از نظر فیزیکی نورگرم، عدد یا درجه کلوین کمتری دارد ولی از نظر تاثیر روانی ایجاد گرما و محبت و صمیمیت می کند. هرچه نور گرم تر می شود مایل به زرد می شود و هرچه نور سردتر می شود مایل به سفید و آبی آسمانی می شود. برای بیان دمای رنگ اصطلاحات زیر به کار می رود.
Day Light
در کاتالوگ مشخصات لامپ با حروف DL یا با دمای رنگ ۵۴۰۰ تا ۶۵۰۰ درجه کلوین مشخص می شود که مناسب برای کارهای صنعتی است، اموری که عدم خواب آلودگی و دقت و ظرافت اهمیت دارد مثل کارگاه تراشکاری، پرس، برشکاری، سوزن کاری، نقشه کشی، حسابداری، رختشوی خانه، گاراژ
Natural White(Cool White)
در کاتالوگ مشخصات لامپ با حروف CW یا با دمای رنگ ۴۰۰۰ درجه کلوین مشخص می شود و معروف به نور میانه یا نور طبیعی و زنده است که مناسب برای اکثر محیط ها مانند مدارس، ادارات، آشپزخانه، راهرو و محیط های عمومی بیمارستان و خوابگاه، حمام، سرویس بهداشتی، آبدارخانه و غیره می باشد.
Warm White
در کاتالوگ مشخصات لامپ با حروف WW یا با دمای رنگ ۲۷۰۰ تا ۳۰۰۰ درجه کلوین مشخص می شود و مناسب برای محیط های گرم و صمیمی با القای حسی لطیف و آرام است مثل محیط زندگی یا محیط استراحت مثل اتاق خوب و اتاق نشیمن و اتاق پذیرایی، اتاق بیماران در بیمارستان و اتاق های اقامتی هتل
یک تفکر اشتباه در انتخاب رنگ نور:
برای رسیدن به نور میانه و طبیعی، ترکیب دو لامپ با نور گرم(آفتابی یا کلوین پایین) و نور سرد(مهتابی یا کلوین بالا) در یک چراغ، مطلوب نیست زیرا علاوه بر نازیبا شدن محیط باعث عدم یکنواختی توزیع نور و عدم تطابق چشم با دمای رنگ نور چراغ می شود و حس بی نظمی به انسان دست می دهد و در استانداردهای روشنایی مدرن، چنین کاری توصیه نشده است.
[۱] CT:Color Temperature
[۲] CCT: Color Correlated Temperature
از دیگر شاخصهایی که در نورپردازی باید مورد توجه قرار گیرد، رنگ نور است. چرا که ما محیط پیرامون خود را نه تنها با روشنی و تاریکی، نور و سایه، بلکه از طریق رنگها نیز تجربه و احساس میکنیم.
رنگ تاثیری است که به وسیله مجموعه طول موجهای مختلف دریافت شده توسط چشم ایجاد میگردد. رنگ نور را نباید بعنوان یک مشخصهی سطوح منعکس کننده نور تلقی نمود. نور با توجه به نوع رنگ آن، با انعکاس سطوح رنگی میتواند تأثیرات روانی متفاوتی را در افراد ایجاد کند (ادیبی، ۱۳۸۵: ۶۹).
در فضاهای شهری احجام، بافتها و جرئیات نمای ساختمان میتواند با کمک نور کیفیت ویژهای داشته باشد. انتخاب رنگ نیز در هر مکان باید با توجه به جنبههای فرهنگی و اجتماعی و مفاهیم آنها صورت پذیرد. چرا که علاوه بر این تاثیر روانی و فیزیکی افراد، رفتارها و احساساتشان و همینطور درک فضایی آنها تاثیر میگذارند. بنابراین طراحی رنگ باید آگاهانه، هدفمند و با معیارها و اصولی بنیادی صورت گیرد.
یکی از ویژگیهای رنگ دمای احساسی آن است. حال و هوایی که رنگ نور در فضا ایجاد میکند، از طریق “گرمی” و “سردی” نور بر احساس، ادراک و سلامت انسان تأثیر میگذارد. با دیدن بعضی رنگها احساس سردی به انسان دست می دهد. رنگ آبی، فیروزهای و کرم از این دسته رنگهاست. از بعضی دیگر احساس گرمی حادث میشود. رنگ های قرمز و نارنجی از این نوع به شمار میآیند. رنگ های گرم همچون خورشید درخشان و جاذب اند و احساس شادمانی و خوشی به بیننده منتقل میکنند و همچنین این رنگها اشیا را بزرگتر از واقعیت جلوه میدهند. رنگ های سرد، احساس آسایش و آرامش را منتقل میکنند و مناظر و اشیایی با رنگ سرد کوچکتر از اندازه واقعی خود به نظر میرسند.
البته لازم به ذکر است، سیری رنگ نقش اساسی در ادراک رنگ دارد. هر چه رنگ پریدهتر باشد، سردتر است (گروتر، ۱۳۸۳: ۴۹۶).
رنگها نیز دارای یک وزن ادراکی هستند. اگرچه ما میدانیم که در حال عادی رنگ یک جسم اثری بر وزن فیزیکی آن ندارد، اما جسمی با رنگ سفید، زرد، سبز یا آبی روشن سبکتر بهنظر میرسد تا همان جسم به رنگ نارنجی، آبی سیر یا بنفش سیر. رنگ سیاه به عنوان تیرهترین رنگ در این مورد یک استثنا است: رنگ سیاه خالی بودن را تداعی میکند (گروتر، ۱۳۸۳: ۴۹۶).
پس میتوان گفت، رنگهای متفاوت هرکدام دارای یک اثر ویژهی روانی بر روی بیننده هستند. این اثر بیش از هر چیز تابع سه عامل است:
الف) مکانی که رنگ در آن به کار رفته است: آبی آسمان بر فراز قلههای پوشیده از برف برای ما رنگی دلپذیر است، اما همین رنگ آبی بر روی دیوارهای خانهی به ما احساس سرما میدهد.
ب) فرهنگ یا به عبارت دیگر واحدهای قیاس ذهنی که در هر جا به گونهای اعتبار دارند. به عنوان مثال رنگهای سیاه و سفید در ژاپن از اهمیت بیشتری نسبت به کشورهای غربی برخوردارند. از آن گذشته برخی رنگها در پارهای از فرهنگها دارای ارزش نمادین نیز هستند. برای نمونه در چین باستان رنگ زرد، رنگ پادشاهان بوده و به این دلیل نشانهای از قدرت نیز بهشمار میرفته است.
ج) عوامل اجتماعی ـ روانی که بر بیننده اثر دارند: به احتمال بسایر قوی نظر یک جراح در مورد رنگ قرمز با نظر یک تاجر شراب اختلاف دارد (گروتر، ۱۳۸۳: ۴۹۶).
رنگ نور یک لامپ با شاخصی به نام دمای رنگ (Tc) برحسب واحد کلوین توصیف میشود. دمای رنگ برای مشخص کردن رنگ منبع نور از طریق مقایسه آن با رنگ جسم سیاه تشعشع کننده استاندارد به کار میرود (Licht, 2008: 26).
به منظور استاندارد کردن رنگ نور لامپها، آنها را به سه گروه زیر تقسیمبندی کردهاند: dw سفید نور روز (مهتابی)، nw سفید خنثی و ww سفید گرم (آفتابی).
لامپهای با رنگ نور مشابه میتوانند نوری با ترکیب طیفی کاملاً متفاوت و در نتیجه با خصوصیات وضوح رنگ مختلف منتشر کنند. نتیجه گیری در مورد کیفیت وضوح رنگ نور یک لامپ امکانپذیر نیست (Licht, 2008: 28).
نور سفید بر عکس تصور عموم از ساختار رنگی متنوعی برخوردار بوده که با انتخاب دقیق آن در نورپردازی میتوان نمایشی واقعی از رنگ سطح جسم را بیان نمود و یا تغییرات ظاهری بسیار شدیدی را ایجاد کرد. بطور مثال لامپهای سدیم فشار قوی با دارا بودن رنگ شدید نارنجی طلایی از توان تفسیر رنگی خوبی برخوردار نبوده و اکثر مصالح ساختمانی در این نور، ظاهری نارنجی رنگ یافته و رنگ واقعی آنها محو میگردد (گاردنر، ۱۳۸۶: ۲۱). تشخیص صحیح رنگ زیر نور مصنوعی، بخش بسیار مهمی از وظایف طراحان نور است. نمود و ظاهر اشیاء رنگی از تلفیق بین رنگ یعنی انعکاس طیفی اشیایی که میبینیم و ترکیب طیفی نوری که آن اشیاء را روشن میکند، تأثیر میپذیرد (Licht, 2008: 28).
در تجربه روزانه گاه به سطوحی رنگی برخورد میکنیم که بسته به اینکه چگونه روشن شده باشند، ظاهرشان ممکن است، فرق کند. اما به دلیل وجود پدیدهای به نام استانداردهای بینایی موجود در حافظه که مستقل از روشنایی نیز هست، ما آنها را به همان شکل واقعی میبینیم (Licht, 2008: 28). به عبارت دیگر، اثر روانی هر رنگ و درک آن در واقع یک تجربه شخصی و ذهنی است که حافظه رنگی ما را تشکیل میدهد و بر اساس این حافظه رنگی انسان مدام رنگهای پیرامون خود را نه به صورتی که درآن لحظه و تحت آن شرایط وجود دارد بلکه به صورتی که گمان میکند باید وجود داشته باشد در مییابد (طباطبائی، ۱۳۶۶: ۲۵).
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟در گفتگو ها شرکت کنید!