زنندگی نور (glare)

زنندگی نور (glare)

زنندگی نور (glare)

درخشندگی بیش از حد یک سطح سبب ایجاد ناراحتی برای چشم و کاهش میزان بینایی آن می شود.

احساس ناشی از زنندگی نور به عواملی مانند اندازه، موقعیت مکانی و میزان روشنایی منبع نور، تعداد منابع و همچنین به میزان تطابق چشم با شدت روشنایی وابسته است

  • میزان نیاز برای محدود کردن زنندگی نور را در استاندارد ها به چهار دسته تقسیم میکنند.
نیازهای بسیار بالا QC=1 کلاس کیفی A
نیازهای بالا QC=1 کلاس کیفی 1
نیازهای تقریبا بالا QC=2 کلاس کیفی 2
نیازهای پایین QC=3 کلاس کیفی 3

از دیدگاه تاثیر بر چشم، زنندگی نور به دو دسته تقسیم می شود که ممکن است چشم را ناراحت کند و یا توانایی دید را از بین ببرد.

از لحاظ منبع، زنندگی نور را به دو دسته مستقیم و بازتابی تقسیم می کنند. زنندگی نور ناشی از اجسام نورانی مانند چراغ ها، دریچه ها و پنجره هاست که مستقیماً در دید انسان قرار دارد. زنندگی نور باز تابی ناشی از نور بازتابیده از سطوح صیغلی است.

زنندگی یا خیرگی

در بیان عموم خیرگی پدیده‌ای است که در حضور نور متمرکز و شدید پیش می‌آید. نور خودرو مقابل در شب، فلاش دوربین و نور خورشید همگی نمونه‌هایی از خیرگی هستند. وقتی منبع نور شدیدی در حوزه دید انسان قرار می‌گیرد، دید سایر اشیاء مختل شده و حالت آزاردهنده دارد. بیان تخصصی خیرگی اختلاف لومینانس یا درخشندگی بین موضوع دیده شده و منبع خیرگی است. این اختلاف لومینانس در بعضی موارد مطلوب بوده و به جسم درخشش خاصی می‌دهد مانند ظروف کریستال و سطوح براق و صیقلی؛ اما اگر اختلاف درخشندگی از حد مشخصی بیشتر شود برای بیننده خستگی و ناراحتی پدید می‌آورد که به آن خیرگی می‌گویند.

بطور کلی دو سطح برای خیرگی وجود دارد: سطح ناراحتی و سطح از کار افتادگی. در سطح ناراحتی، انسان به سختی موضوع مورد نظرش را می‌بیند و تمایل به محافظت از چشمان خود پیدا می‌کند؛ مانند زمانی که در آفتاب قرار دارید و از دست خود بعنوان سایبان استفاده می‌نمایید. در سطح از کار افتادگی، اصولاً بینایی دچار اختلال می‌گردد مانند رانندگی شب هنگام در حالیکه راننده روبرو از نوربالا استفاده می‌کند

NETLIGHT
💡 اولین مرجع تخصصی روشنایی و نورپردازی ایران 💡تاسیس ۱۳۹۳
💻Telegram: T.me/netlightnews
👩‍💻@dialux_lightingdesign
۰۰۹۸۲۱۲۲۳۸۳۹۱۲
۰۰۹۸۹۲۱۳۲۱۹۲۶۵

https://www.instagram.com/netlight.ir/

www.t.me/netlightnews

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *