,

لامپ متال هالاید HI

لامپ متال هالاید HI

لامپ متال هالاید HI

 

لامپ متال هالاید (HI)

ساختمان این لامپ ها مشابه لامپ بخار جیوه با فشار زیاد است. به این لامپ ها علاوه بر جیوه، مقداری نمک های هالوژن مانند یدور سدیم، یدور ایندیوم یا یدور تالیوم اضافه می کنند.در دمای کار لامپ یدور تبخیر می شود و طول موج مخصوصی را ساطع می کند. به این ترتیب هم طیف رنگ و هم بهره ی نوری بهتر می شود. گستره وسیع دمای رنگ (2900-6000K) سبب شده است که لامپ های متال هالاید در موارد متعددی کابرد داشته باشد و این بر خلاف گستره محدود دمای رنگ لامپ های بخار جیوه (2900-4100K) و یا دمای رنگ ثابت لامپ های بخار سدیم (2000K) است.

 در این لامپ ها برای راه اندازی سیستم از از ایگنیتور استفاده می گردد که با ایجاد پالس هایی با ولتاژ زیاد، باعث شکل گیری عمل تخلیه در گاز موجود در لامپ می شود.

جریان لامپ در هنگام روشن شدن حدود دو برابر جریان لامپ است.در صورت خاموش شدن لامپ، باید در حدود 2 تا 15 دقیقه برای روشن کردن مجدد لامپ صبر نمود تا لامپ خنک شود.

لامپ های متال هالاید عموما از دو جنس کوارتز و یا سرامیک ساخته می شود:

لامپ های متال هالاید کوارتزی (HQI):

حباب بیرونی این لامپ از جنس کوارتز و داخل آن خلاء است. اتصال الکتریکی با ورقه هایی از جنس مولیبدن صورت می گیرد. برای جلوگیری از اکسیده شدن ورق ها، نباید از دمای کار مجاز ارائه شده تجاوز کرد. بهره نوری بالا، ضریب نمود رنگ خوب، عمر طولانی و شار نوری بالا از نکات قابل توجه در این لامپ هاست. و گرمای آزاد شده نیز چندان زیاد نیست. برخی از لامپ های متال هالاید فقط یک حباب دارد که برای نور پردازی Spotlight  مناسب است. تخلیه ی بسیار کوتاه در آن ها باعث می شود. که نور پراکندگی چندانی نداشته باشد.

لامپ های متال هالاید سرامیکی (HCI):

نوع پیشرفته HQI ها است. این لامپ ها بهره نوری عالی و ضریب نمود رنگ بسیار خوب دارد. و رنک آن ها در تمام مدت عمرشان ثابت می ماند. گرمای که این لامپ آزاد می کند. بسیار کم است. منبع نوری خوبی  برای نورپردازی غیر مستقیم دارد و به دلیل داشتن نور زیاد، تعداد چراغ های لازم برای روشن کردن یک مکان کمتر خواهد بود در نتیجه هزینه انرژی و نصب کاهش می یابد. شار نوری نیز ثابت است و به طور کلی لامپ سریعتر روشن می شود.

لامپ های متال هالاید به طور کلی دارای دو نوع حباب گرد و استوانه ای هستند. حباب گرد دارای مزایای است که به آن پرداخته می شود.

-پایداری مکانیکی بیشتر. چون حباب گرد آن ها باعث می شودمه هیچ گونه نقطه ی گسستگی وجود نداشته باشد.

-حباب گرد وجود دمای بالاتر را امکان پذیر می سازد و چون فاصله بیشتر بین حباب تخلیه و دیواره باعث می شود که دیواره خیلی داغ نشود. به این ترتیب نور بیشتری در حباب تولید می شود و بهره نوری بالا می رود. هیچ دیواره کلفتی وجود ندارد که نور ار تضعیف کند و به دلیل دیواره های یکنواخت و نازک تیوب تخلیه، نور بیشتری به دست می آید  انرژی کمتری به هدر می رود.

 

راز توانایی بسیار زیاد لامپ های متال هالاید به حباب گرد در تولید نور زیاد در تمام عمرشان، مقاومت بالای آن ها در برابر خوردگی است. در حباب تخلیه، هیچ گوشه ای وجود ندارد که در آن نقاط، گاز موجود به دیواره حباب حمله کند.

 

توان و بهره نوری لامپ های متال هالاید:

لامپ متال هالاید در دو نوع توان کم و زیاد وجود دارد که لامپ با توان کم دارای محدوده توانی بین 39W تا 250W است و توان لامپ بین 250W تا 2100W است.

شار نوری لامپ با توان کم، بین 3300LM تا 20000LM و در نوع توان زیا  بین 2000LM تا 225000LM  است. شار نوری بعد از بازگشت چند دقیقه از روشن شدن لامپ به مقدار ماکزیمم می رسد.

همچنین بهره نوری در لامپ توان کم تقریبا 70LM/W تا 80LM/W  و در لامپ با توان زیاد بین 80LM/W تا 110LM/W است.

 

عمر لامپ متال هالاید

عمر این لامپ ها بر حسب نوع آن ها متفاوت است و از 4000 تا   12000  ساعت تغییر می کند.

 

وضعیت قرار گیری در هنگام روشن بودن

برخی از انواع این لامپ ها از نظر وضعیت قرارگیری دارای محدودیت است و معمولا نیاز به قرار گرفتن  در وضعیت قائم یا افقی با محدوده ی زاویه مشخص دارد. با این کار شرایط حرارتی تامین می شود. و ترکیبات هالوژنه در محلی متراکم می گردد که در آن جا بعد از برقراری جریان به شکل مناسب بخار می شود.

 

مزایای لامپ متال هالاید

  1. بهره نوری بالا
  2. ضریب نمود رنگ عالی
  3. عمر طولانی
  4. شار نور بالا
  5. کم بودن گرمای آزاد شده

 

 

مطابق استاندارد انسی کد بالاست لامپ‌های متال هالید به شرح زیر است:

توان خروجی کد انسی
20W M175
39W M130
50W M110
70W M98, M139, M143
100W M90, M140
150W M102, M142
175W M57, M137
200W M136
250W M58, M138, M153
320W M132, M154
350W M131, M171
400W M59, M135, M155
450W M144
750W M149
1000W M47, M141

کد بین‌المللی لامپ‌های متال هالید[۹]
کد ویژگی لامپ کد بین‌المللی شرح ویژگی
HIS/TD MN متال هالید تیغه‌ای-کوارتز
CMD/TD MD متال هالید تیغه‌ای-سرامیک
MBI MC متال هالید حبابی شفاف-کوارتز
MBID ME متال هالید حبابی مات-کوارتز
MBI MT متال هالید تیوبلار
CMH/PAR MPAR متال هالید رفلکتوردار

 

NETLIGHT
💡 اولین مرجع تخصصی روشنایی و نورپردازی ایران 💡تاسیس ۱۳۹۳
💻Telegram: T.me/netlightnews
👩‍💻@dialux_lightingdesign
۰۰۹۸۲۱۲۲۳۸۳۹۱۲
۰۰۹۸۹۲۱۳۲۱۹۲۶۵

https://www.instagram.com/netlight.ir/

www.t.me/netlightnews

نور و نورپردازی جایگاه ویژه ای در زندگی امروز ما پیدا کرده است. نور، چه به صورت طبیعیی حاصل از تابش خورشید و چه به صورت مصنوعی حاصل از تابش لامپ های الکتریکی در زندگی روزمره ما به عنوان روشنایی حضور داشته و تأثیرات زیادی بر ما و محیط زیستمان می گذارد. دانش و هنر روشنایی و نورپردازی سال ها به عنوان بخشی از دروس تخصصی رشته های معماری و یا مهندسی برق تدریس می شده است اما چند سالی است که به عنوان یک رشته تخصصی مورد توجه کارشناسان قرار گرفته است. در کشور ما نیز ضرورت توجه به روشنایی استاندارد و نورپردازی تخصصی چند سالی است که مورد توجه دست اندرکاران قرار گرفته است. مرجع تخصصی نتلایت بر آن است که با انتشار مطالب جامع مرتبط در زمینه روشنایی اصولی و نورپردازی حرفه ای زمینه توسعه این دانش را در کشور فراهم کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *