خازن  Capacitor

زمانی که مدار الکتریکی فقط شامل مقاومت خالص باشد، ولتاژ(V) و جریان(I) هم فاز هستند و ضریب توان که کسینوس زاویه بین V و I است، برابر با یک خواهد بود. همچنین می توان گفت که توان متوسط (P) در مدار مقاومتی برابر با توان ظاهری (S)  است.                        

P=VI

در مورد یک مدار راکتیو که شامل هیچ عنصر مقاومتی نیست. ولتاژ و جریان باهم اختلاف فاز 90 درجه دارند و COS(fi)=0 است.

مدار های الکتریکی که در آن ها  مقاومت و عناصر راکتیو هر دو وجود داشته باشد. دارای توان متوسط و توان ظاهری هستند. ضریب توان نسبتی است که در توان ظاهری ضرب می شود تا توان متوسط مصرفی را بدست آورد.                                                                                                                                    P=VICOSfi

برای مثال ضریب توان 5/0 نشان می دهدکه مدار دارای یک جزء راکتیوی است و زاویه فاز آن 60+ یا 60- است.

در بیشتر کاربری ها با مدار القایی است و باعث عقب افتادن جریان از ولتاژ می شود البته در مورد بار خازنی در یک مدار عکس این مطلب اتفاق می افتد.

 

وجود ضریب توان پایین باعث می شود به ازای یک توان مصرفی مشخص، جریان بیشتری از منبع برق کشیده می شود. این امر در صورت حساب برق مصرفی تاثیر ندارد( زیرا ملاک محاسبه توان مصرفی است و نه جریان کشیده شده)، و شرکت های برق خواستار اصلاح ضریب توان و افزایش آن به مقادیر بالاتری هستند به طوری که نیاز به نصب کابل های سنگین تر و با سطح مقطع بزرگتر برای عبور جریان راکتیو اضافی وجود نداشته باشد. برای اصلاح ضریب توان از خازن استفاده می شود.

ضریب توان پایین (3/. تا 5/.) به علت خاصیت القایی تجهیزات کنترلی ( بالاست ها) به وجود می آید.زمانی که یک خازن در مدار القایی قرار می گیرد، اثر تاخیری سلف را خنثی می کند و ضریب توان را تا نزدیکی واحد بالا می برد.

بنابراین در مدار های فلورسنت و HID که از بالاست برای محدود کردن جریان استفاده می کنند، وجود خازن برای اصلاح ضریب توان ضروری است.

یکی از عوارض جانبی استفاده از اندوکتانس برای محدود کردن جریان این است که جریان از ولتاژ عقب می‌افتد، که به جریان پس فاز موسوم است. اصلاح این امر به وسیله قرار دادن خازن‌هایی در مدار، یا در یک محل مرکزی و یا نصب آن در خود چراغ، تحقق می‌یابد. خازن، باعث پیش افتادن جریان نسبت به ولتاژ می‌شود. به وسیله انتخاب خازن با ظرفیت مناسب، اثر پس فاز کردن بالاست تقریباً به وسیله اثر پیش‌فاز کردن خازن‌ها متوازن می‌شود.

NETLIGHT
💡 اولین مرجع تخصصی روشنایی و نورپردازی ایران 💡تاسیس ۱۳۹۳
💻Telegram: T.me/netlightnews
👩‍💻@dialux_lightingdesign
۰۰۹۸۲۱۲۲۳۸۳۹۱۲
۰۰۹۸۹۲۱۳۲۱۹۲۶۵

https://www.instagram.com/netlight.ir/

www.t.me/netlightnews

نور و نورپردازی جایگاه ویژه ای در زندگی امروز ما پیدا کرده است. نور، چه به صورت طبیعیی حاصل از تابش خورشید و چه به صورت مصنوعی حاصل از تابش لامپ های الکتریکی در زندگی روزمره ما به عنوان روشنایی حضور داشته و تأثیرات زیادی بر ما و محیط زیستمان می گذارد. دانش و هنر روشنایی و نورپردازی سال ها به عنوان بخشی از دروس تخصصی رشته های معماری و یا مهندسی برق تدریس می شده است اما چند سالی است که به عنوان یک رشته تخصصی مورد توجه کارشناسان قرار گرفته است. در کشور ما نیز ضرورت توجه به روشنایی استاندارد و نورپردازی تخصصی چند سالی است که مورد توجه دست اندرکاران قرار گرفته است. مرجع تخصصی نتلایت بر آن است که با انتشار مطالب جامع مرتبط در زمینه روشنایی اصولی و نورپردازی حرفه ای زمینه توسعه این دانش را در کشور فراهم کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *