نور ونيزی

نور ونيزی

نور ونيزی

چندین كلمه در مورد نور ونیزی، به ترتیب وجود دارند. وقتی از میان یك تالاب به شهر نظر می‌اندازند، بسیاری از نویسندگان تصویر و منظرة نیمه خیالی را از شهر توصیف می‌كنند: یك ارگ غیر واقعی شهری معلق در هوا در سمت افق بین فضاهای آزاد منقطع عریان دریان و آسمان. از طرف دیگر، از زمین‌های اطراف بارانداز شهر فهمیده می‌شود كه این زمین‌ها، فعل و انفعالات نور و آب را دربر می‌گیرند و تأكید می‌كنند كه شهر هرگز از یك لحظه تا لحظة بعدی كاملاً یكسان به نظر نمی‌رسد. و برعكس مناظر دراماتیك دیداری كه آب راهرهای شهر ایجاد كرده‌اند، و نیز هنوز یك شهر تاریك است. زمین به عنوان یك موقعیت و محل، همیشه در اولویت قرار داشته است و در نتیجه Grand Canal كه از بین جزایری رد می‌شود كه ساختمان‌های بلندش نزدیك هم قرار گرفته‌اند و در معرض باد هستند نشان می‌دهد كه بسیاری از اندرونی‌ها به نور طبیعی بسیار ناچیزی دست‌رسی دارند. نباید فراموش كرد كه در بسیاری از كوچه‌های مركزی و نیز بین ساختمان‌های 4 طبقه، فقط 5/1m پهنا و فاصله وجود دارد و كانال‌های كوچك‌تر فقط m3 پهنا دارند. گوشه‌های نه چندان بزرگ و حیاط‌هایی برای تشدید این وضعیت وجود دارند كه تراكم طبقة شهری را كمتر می‌كنند و باغ‌ها به ندرت وجود دارند: در داخل ونیز، سایه است كه حكومت می‌كند.

آیا این جو غیرمعمول نور كه جنبه‌های زندگی را شكل می‌دهد، در ونیز وجود دارند؟ با بیان دفاع طبیعی كه از طریق موقعیت تالاب شهر ایجاد شده است، گاهی بحث می‌شد كه نمای ساختمان ونیزی به سبك گوتیك، بیشتر از نمای ساختمان‌ها در شمال ایتالیا در معرض نور روز قرار دارند.

با نشان دادن مكان‌های بیرونی و درونی در مسیر ورودی بالكن‌ها و ایوان‌های سرپوشیده، آنها، همیشه به طور غیرمعمول، یك جریان سیال را از بین این درگاهی‌ها نشان می‌دهند. هیل بیان كرده است كه تصمیم ورونیز (Veronese) در قرار دادن صحنه‌های مهمانی‌اش پایین‌تر از رواق‌های ستون‌دار كه «اندرونی‌های» را شكل می‌دهند كه هنوز در تمام جهات به روی عناصر باز هستند، به یك كار ونیزی با شفافیت برمی‌گردد. آنچه مسلم است این است كه بین دسترسی طبقه نجبای (اشراف‌زاده‌های) ونیزی به نور و قابلیت دید نمای یك قصر همیشه یك علامت و نشانه‌ای از وضعیت سیاسی و اجتماعی وجود داشته است. باید توجه داشت كه Piano nobile در قصرهای ونیزی در طبقة دوم قرار دارد كه نور در آنجا از طبقة اول بیشتر است.

اشكال مثبت بازار تبلیغ و آگهی معاصر در مورد آپارتمان‌های ونیزی كه این آپارتمان‌ها را به صورت Luminoso «درخشان» یا Luminosissimo «بسیار درخشان و نورانی» توصیف می‌كنند، تأیید می‌كنند كه این آپارتمان‌ها به نور طبیعی دسترسی دارند كه تا امروز ارزش مالی آپارتمان را بالا می‌برد.

منابع:

کتاب معماری نور (رویکردهای اخیر به طراحی با نور طبیعی)

دانلود کتاب معماری نور (رویکردهای اخیر به طراحی با نور طبیعی)

  • از: ماری آن استین، صبا حیدری
  • ناشر: وانیا
  • دسته: کتاب‌های معماری
  • تعداد صفحات: ۲۹۰
  • زبان: فارسی
  • فرمت: EPUB
  • سایز: ۴.۰۹ مگابایت
  • تاریخ انتشار: ۱۳۹۲
  • شابک: ۹۷۸-۶۰۰-۶۵۶۴-۲۲-۷

باما در شبکه های اجتماعی:

تلگرام:

https://telegram.me/netlightnews

اینستاگرام:

https://instagram.com/netlight.ir

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *