کاربرد لامپ OLED

کاربرد لامپ OLED

کاربرد لامپ OLED

با اختراع دیود های نوری یا اصطلاحا LED ها انقلابی در صنایع الکترونیک رخ داد LED .ها در هر وسیله ای که نور تولید میکنند کاربرد دارد. ازگوشی موبایل گرفته تا اتومبیل و چراغ های روشنایی LED .ها از مواد معدنی خاصی تولید می شوند که در طبیعت وجود دارند البته استخراج و غنی سازی آن احتیاج به تکنولوژی پیشرفته ای دارد و از طرفی این مواد معدنی فقط در بعضی از نقاط جهان یافت می شوند.

تفاوت اصلی OLED با LED ها در این است که LED ها را از مواد معدنی تولید میکنند ولی OLED ها را از مواد عالی (کربن دار) تولید میکنند و همان طور که مشخص است مواد عالی در دسترس تر می باشد. تفاوت مهم دیگری که OLED ها را نسبت به LED ها برتری می دهد سرعت و کیفیت بالا تر می باشد. نکته دیگر انعطاف پذیری OLED ها در مقایسه با LED ها می باشد.

  • LED و OLED چگونه کار میکنند؟

کارکرد OLED مشابه LED می باشد به این صورت که هردو آنها توسط یک الکترود و یک نیمه رسانا تولید نور میکنند.تفاوت عمده در این است که در OLED ها از مواد عالی استفاده میشود. بعنوان مثال مرسوم است که نور آبی توسط فسفر زرد در LED ها تولید میشود در صورتی که در OLED ها به جای فسفر از مواد عالی (ارگانیک)استفاده شده است که نور از میان این مواد ساطع میشود.

تفاوت LED و OLED

  • تاریخچه پیدایش لامپ OLED

 
اولین بار  در سال1985 روش ساخت لامپ OLED توسط Ching Tang در آزمایشگاه شرکت دوربین سازی کداک، کشف شد. او با تزریق مواد ارگانیک که قابلیت بازگشت به طبیعت را دارند، در بین صفحات کاتد و آند LED ها، موفق به ساخت اولین لامپ OLED شد. با گذشت زمان و اهمیت صرفه جویی در مصرف انرژی و بازیافت موادالکترونیکی، این فناوری وارد عرصه تولیدات صنعتی شد.

درحالیکه استفاده از فناوری OLED در ابزارهایی نظیر صفحات نمایش الکترونیکی، گجت ها و تلوزیون ها روز به روز در حال افزایش است، می توان از همین فناوری به عنوان نوعی نورپردازی بهینه و زیبا به لحاظ بصری نیز استفاده کرد. تعدادی از شرکت ها نیز با بازاریابی لامپ های OLED بر روی همین واقعیت سرمایه گذاری کرده اند، هرچند که بیشتر این لامپ ها قیمت گزافی دارند و هزینه خریدشان از500 دلار الی هزاران دلار می باشد. با این وجود شرکت کانادایی OTI Lumionics، سیستم نورپردازی OLED مقرون به صرفه خاص خودش را ساخته و تحت نام aerelight با قیمت 239 دلار عرضه کرده است .

انعطاف پذیری OLED

  • OLED درچراغ سازی و نورپردازی:

تا چند سال پیش، صفحات OLED بیشتر جنبه تزئینی داشتند و در مقیاس کوچک و محدود وجود داشتند اما در سالهای اخیر کاربردهای مفیدتر و بیشتر دارند. کمپانی فیلیپس به تازگی طرح هایی را در رابطه با به کارگیری این لامپ ها در طراحی روشنایی منازل دنبال می کند که در این پروژه لامپ هایی با ابعاد1/8*8/7 اینچ، قدرت روشنایی 300لومن بر وات را دارند. همچنین با توجه به قابلیت انعطاف پذیری این لامپ ها در خم شدن و شکل پذیری، می توان طراحی های فوق العاده ای را با استفاده از این لامپ ها انجام داد.

کاربرد لامپ OLED

چراغ مطالعه OLED آویزهای مدرن OLED چراغ دکوراتیو  OLED

 

چراغ مطالعه OLED

چراغ مطالعه OLED

آویزهای مدرن OLED

آویزهای مدرن OLED

چراغ دکوراتیو OLED

چراغ دکوراتیو OLED

 

کاربرد لامپ OLED

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *