لامپ های بخار فلز- هالوژن(متال هالید)

لامپ های بخار فلز- هالوژن(متال هالید)

لامپ های بخار فلز-هالوژن(متال هالید)

لامپ های بخار فلز-هالوژن، نوع بهبود یافته ای از لامپ های بخار جیوه پرفشار هستند به واسطه ترکیب های اضافی هالوژن با فلزات مختلف یا عناصر موسوم به خاک های کمیاب،بهره نوری آنها تا ۱۱۰lm/W افزایش یافته و شاخص نمود رنگ تا  بهبود می یابد.ار آنجا که ولتاژ روشن شدن لامپ های متال-هالید بالاتر از ولتاژ شبکه است علاوه بر بالاست به یک وسیله راه انداز هم نیاز است.از این لامپ ها در روشنایی زمینهای ورزشی و در سالن های بلند مانند سالن های صنعتی استفاده می کنند. لامپ های با توان پایینتر و با کلاهک دوطرفه برای روشنایی مراکز فروش و ویترین ها مناسب می باشند.

لامپ های تخلیه گازی D1/D2 برای نورافکن خودرو:

برای افزایش ایمنی و ساخت کوچکتر و صافتر نورافکن،لامپ های نورافکن D1 و D2 (لامپ زنون) طراحی شده اند.برخلاف لامپ های التهابی هالوژنی معمولی،نور با تخلیه گازی تأمین می شود.

برای روشن کردن،تأمین ولتاژ و تنظیم جریان از یک دستگاه کنترل و تنظیم استفاده می شود.محفظه تخلیه لامپ های تخلیه گازی ابعاد بسیار کوچکی دارد بطوریکه امکان هدایت نور آن با دقت خوبی وجود دارد.در مقایسه با لامپ های التهابی هالوژن H1 با توان ۵۵ وات،لامپ تخلیه الکتریکی،۳۵ وات(با بالاست ۴۳ وات) توان دیافت می کند.شار نوری آن به ۳۰۰۰ lm می رسد که دوبرابر لامپ های خودرو H1 است.در نتیجه حاشیه خیابان و محدوده مجاور را بهتر روشن می سازد.عکس چپ روشنایی H1 و سمت راست روشنایی با لامپ D1 را نشان می دهد.

دمای رنگ در محدوده ۴۲۵۰ K، یعنی رنگ نور سفید خنثی قرار می گیرد.عمر این لامپها حدود ۱۵۰۰ ساعت است که در مقایسه با لامپ های H1 دارای ۳۰۰ ساعت عمر بیشتر هستند.

لامپ‌های متال هالید با داشتن نور سفید و درخشنده و نمود رنگ بسیار خوب و نیز راندمان قابل قبول، به سرعت در حال جایگزینی با سایر انواع لامپ‌ها شد. این نوع لامپ‌ در محدوده ۲۰ تا ۲۰۰۰ وات تولید می شود که لامپ‌های با توان مصرفی پائین‌تر در روشنایی داخلی و لامپ‌های با توان متوسط (۱۵۰-۲۵۰-۴۰۰) برای تامین روشنایی سالن‌های کارخانجات و همچنین معابر شهری استفاده می شود. لامپ‌های با توان بالا در سایر کاربردها نظیر استادیوم‌های ورزشی، محوطه‌ها و میدان های خیلی بزرگ و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. لامپ متال هالید از دو حباب بیرونی و داخلی تشکیل شده است، وظیفه حباب بیرونی محافظت از حباب داخلی (در برابر رطوبت و تماس) و نیز جلوگیری از انتشار اشعه ماوراء بنفش است چنانچه حباب بیرونی بشکند، لامپ کماکان روشن می‌شود ولی استفاده از آن بسیار خطرناک است و می‌تواند آسیب جدی به چشم و پوست انسان وارد کند چون اشعه فرابنفش تولید می کند.

لامپهای متال هالید

لامپهای متال هالید

 

منابع:

۱٫کتاب مهندسی روشنایی مهندس کلهر

۲٫طراحی، نظارت و اجرا در مهندسی روشنایی و نورپردازی دکتر ایمان سریری

۳٫کتاب مهندسی روشنایی کاوه احمدیان

WWW.NETLIGHT.IR

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *