لامپهای بخار سدیم

لامپ سدیم پر فشار ۱۰۰۰ وات با دو تیوب برای قوس الکتریکی

لامپ‌های بخار سدیم

در لامپ‌های بخار سدیم، گازی که در آن تخلیه الکتریکی صورت می‌گیرد بخار سدیم است. در نتیجه نور این لامپ‌ها در محدوده نور زرد قرار دارد(فرض کنید سدیم نمک روی شعله آتش ریخته است و رنگ شعله زرد می شود). لامپ‌های بخار سدیم را به دو دسته کم‌فشار و پرفشار می‌توان تقسیم کرد.

لامپ بخار سدیم کم‌فشارLPS: این لامپ‌ها بهره نور بسیار بالایی-بالغ بر ۱۲۰ لومن بر وات- را دارند ولی با توجه به رنگ نور نامناسب و درصد بازتاب رنگ نامطلوب این لامپ‌ها بیشتر در محیط‌هایی نظیر اسکله‌ها و بنادر توصیه می‌شوند و در ایران کمیاب و نایابند.

نمونه لامپ بخار سدیم کم فشار

نمونه لامپ بخار سدیم کم فشار

لامپ بخار سدیم پرفشار(HPS): در بین لامپ‌های تخلیه گازی که برای تامین روشنایی عمومی به کار می‌روند، لامپ‌های بخار سدیم پرفشار از نظر اقتصادی مقرون به صرفه ترین لامپ ها هستند. صرف‌نظر از شاخص تشخیص رنگ نامناسب، این لامپ‌ها به دلیل داشتن بهره نور بالا و نیز طول عمر زیاد، برای تامین روشنایی معابر شهری مناسبند. در استفاده از این لامپ‌ها باید به این نکته توجه کرد که شاخص نمود رنگCRI این لامپ‌ها بسیار پائین است(هر چه به صد نزدیکتر باشد، رنگ اجسام و محیط زیر آن نور طبیعی تر مشاهده می شود). لذا استفاده از این لامپ‌ها برای محل‌هایی که در آن افراد به صورت بلندمدت تردد دارند نظیر پیاده‌روها‌، ‌مراکز خرید شهری، پارک ها و … مناسب نیستند در مقابل برای تامین روشنایی معابر شهری و بین شهری نظیر اتوبان‌ها، خیابان‌ها، جاده‌ها، تونل‌ها و پل‌ها استفاده از لامپ‌های بخار سدیم بهترین گزینه است که رفته رفته این نوع لامپ هم مانند سایر لامپ ها، جای خود را به ال ای دی ها می دهد.

لامپ سدیم پرفشار 400 وات با یک تیوب برای قوس الکتریکی

لامپ سدیم پرفشار ۴۰۰ وات با یک تیوب برای قوس الکتریکی

 

منابع:

۱٫ طراحی، نظارت و اجرا در مهندسی روشنایی و نورپردازی دکتر ایمان سریری

 WWW.NETLIGHT.IR

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *