,

کره اولبریخت کره جمع کننده و اسپکتروفتومتر

کره اولبریخت کره جمع کننده و اسپکتروفتومتر

کره اولبریخت کره جمع کننده و اسپکتروفتومتر

 

شارنوری که با نماد∅نمایش داده میشود میزان نوری است که توسط یک منبع روشنایی در واحد زمان در فضا پخش میشود.واحد شار نوری لومن است.

اندازه گیری کمیت های نوری ، فوتومتری نامیده می شود که در طی تاریخ مهندسی روشنایی پیشرفت های قابل ملاحظه ای کرده است . در فوتومترهای اولیه چشم انسان در اندازه گیری نقش اساسی را برعهده داشته است .

چون چشم انسان قادر به اندازه گیری مطلق نیست تنها می تواند از طریق مقایسه دو کمیت ، یکی معلوم ( استاندارد ) و دیگری مجهول کمیت مجهول را اندازه گیری نماید . بر عکس بسیاری از فوتومترهای امروزی که فوتومتر نامیده می شوند کمیت های نوری را به طور مطلق اندازه می گیرند ، مثل نورسنج که شدت روشنایی روی یک سطح را از طریق اندازه گیری جریان برقی که در سلول فوتوالکتریک برقرار می کند ، اندازه گیری می نماید .

ره جمع کننده (کره اولبریخت) محفظه ای است کروی با پوششی مخصوص و سفید رنگ که قادر است نور تابیده شده از منابع نور گوناگون مانند لامپ ها و لیزرها را یکنواخت کند.

این یکنواخت سازی علاوه بر داشتن کاربرد در تولید نور یکنواخت در کالیبراسیون و آزمایش ادوات نوری و نیز نورپردازی از ملزومات اولیه جهت سنجش مشخصات نور تولید شده توسط منابع نور است؛ از این‎رو در صنایع مرتبط با منابع روشنایی (لامپ، لیزر و LED) این کره جزیی لاینفک از مراحل تولید و آزمون می باشد. البته سنجش مشخصات نور از جمله شدت و رنگ، نیاز به دستگاه‌های الکترونیکی جانبی و حساسه هایی دارد تا نور یکنواخت شده توسط کره جمع کننده را دریافت و به صورت اطلاعات قابل استفاده تبدیل کنند. بدین ترتیب وجود یک دستگاه الکترونیکی با کارکرد اسپکتروفتومتری به همراه کره جمع کننده برای سنجش نور لازم است.

این مجموعه تجهیزات کاربردهای مهمی نیز در صنعت مواد دارند، از جمله می‌توان به شناسایی میزان بازتاب و عبور نور از مواد مختلف اشاره کرد. تجهیزات مذکور که تماماً از طریق واردات تأمین می‌شوند از نیازهای بالفعل صنایع داخلی بوده و الزامات استفاده از آن‌ها در استانداردهای بین‌المللی و ملی ایران وضع شده اند.

اندازه گیری شار نوری یک لامپ

برای اندازه گیری شار نوری یک لامپ از کره اولبریخت استفاده می نمائیم . این فوتومتر از یک کره بزرگ توخالی تشکیل می گردد که سطح داخلی آن با رنگ سفید پوشیده شده است و نور را کاملا” پخش می نماید . لامپ تحت آزمایش را داخل کره می آویزیم و با قراردادن مانعی از تشعشع مستقیم نور لامپ به قسمت کوچکی از سطح داخلی کره ممانعت می کنیم .

در این حالت می توان نشان داد که شدت روشنایی که از طریق انعکاس از سطح داخلی کره به این قسمت می رسد با شار نوری لامپ متناسب است و با اندازه گیری این شدت روشنایی می توان کل شار نوری را محاسبه کرد . این اندازه گیری را هم می توان به سهولت از طریق مقایسه با لامپ استاندارد انجام داد .

 

 

 

NETLIGHT
💡 اولین مرجع تخصصی روشنایی و نورپردازی ایران 💡تاسیس ۱۳۹۳
💻Telegram: T.me/netlightnews
👩‍💻@dialux_lightingdesign
۰۰۹۸۲۱۲۲۳۸۳۹۱۲
۰۰۹۸۹۲۱۳۲۱۹۲۶۵

https://www.instagram.com/netlight.ir/

www.t.me/netlightnews

نور و نورپردازی جایگاه ویژه ای در زندگی امروز ما پیدا کرده است. نور، چه به صورت طبیعیی حاصل از تابش خورشید و چه به صورت مصنوعی حاصل از تابش لامپ های الکتریکی در زندگی روزمره ما به عنوان روشنایی حضور داشته و تأثیرات زیادی بر ما و محیط زیستمان می گذارد. دانش و هنر روشنایی و نورپردازی سال ها به عنوان بخشی از دروس تخصصی رشته های معماری و یا مهندسی برق تدریس می شده است اما چند سالی است که به عنوان یک رشته تخصصی مورد توجه کارشناسان قرار گرفته است. در کشور ما نیز ضرورت توجه به روشنایی استاندارد و نورپردازی تخصصی چند سالی است که مورد توجه دست اندرکاران قرار گرفته است. مرجع تخصصی نتلایت بر آن است که با انتشار مطالب جامع مرتبط در زمینه روشنایی اصولی و نورپردازی حرفه ای زمینه توسعه این دانش را در کشور فراهم کند.

#نورپردازی #نورپردازی_نما #نورپردازی_داخلی #دفنی #روشنایی #چراغ #روشنایی_هوشمند #led #طراحی_نورپردازی #rgb
—————————————————————
#interiordesign #lighting_design #interiorlighting #exteriorlighting #designerlighting #lightingdecor
#landscapelighting #design #designer #architect #architecture #lighting #lightingdesign #lightingideas

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *