,

لامپ التهابی Incandescent Lamp

لامپ التهابی Incandescent Lamp

لامپ التهابی Incandescent Lamp

 

لامپ التهابی (Incandescent Lamp )

در این لامپ یک فیلامان که معمولا از جنس تنگستن است. با عبور جریان الکتریکی گرم می شود و می درخشد. تنگستن مناسبترین ماده برای فیلامان است. زیرا دمای ذوب بالا و انعطاف پذیری خوب دارد و میزان تبخیر آن چندان زیاد نیست. برای جلوگیری از تبخیر فیلامان از یک گاز بی اثر استفاده می کنند که در مورد لامپ التهابی، معمولا گاز آرگون است. بازده ی لامپ التهابی چندان خوب نیست زیرا بیشترین مقدار تابش ساطع شده از لامپ در ناحیه مادون قرمز است. این لامپ ها نور سفید مایل به قرمز تولید می کنند.

عمر لامپ التهابی که در حدود 1000 ساعت است، با تبخیر شدن تدریجی فیلامان و پاره شدن آن به پایان می رسد.

 

اثر تغییر ولتاژ و فرسودگی بر لامپ التهابی

در شکل اثر تغییر ولتاژ بر مقامت رشته،  جریان لامپ، توان لامپ، درجه حرارت رشته،نور خروجی، بهره نوری و عمر لامپ نشان داده شده است. افزایش ولتاژ تاثیر منفی شدیدی بر عمر لامپ دارد.

همچنین فرسودگی باعث تبخیر رشته و کاهش قطر آن می شود. که مقاومت رشته را افزایش و جریان، توان و نور تولیدی را کاهش می دهد.

 

توان بهره ی نوری لامپ التهابی

توان لامپ التهابی از 15 وات تا 200 وات ( برای ولتاژ 220 ولت ) متغیر است. بهره نوری این لامپ از 6lm/w  تا 15 hm/w  تغییر میکند و شار نوری آن در محدوده 90lm تا 3100lm  قرار دارد با زیاد شدن توان لامپ ، بهره نوری آن افزایش می یابد. مثلا بهره نوری در لامپ 15w  تقریبا 6lm/w  است در حالی که برای لامپ 200w  این مقدار به 15lm/w می رسد.در لامپ هایی که از پودر سیلیکا برای کاهش زنندگی نور لامپ استفاده می شود بهره نوری 10% کم خواهد شد و در لامپ های کریپتونی به خاطر اتلاف حرارتی کمتر بهره نوری تا 10% افزایش می یابد.

مزایا و معایب لامپ التهابی

مزایا

  1. قیمت پایین حجم کم
  2. نور دهی آنی                                       
  3. امکان افزایش میزان نور دهی                       
  4. طیف نور پیوسته و بازده رنگ خوب
  5.  عدم نیاز به وسایل کمکی( مستقیما به برق شهر وصل می شود)
  6. تنوع در شکل، اندازه، توان و ولتاژ

معایب

  1. داشتن عمر کم نسبت به سایر انواع با لامپ ها
  2. داشتن بازده نوری کم در مقایسه با سایر انواع لامپ ها

NETLIGHT
💡 اولین مرجع تخصصی روشنایی و نورپردازی ایران 💡تاسیس ۱۳۹۳
💻Telegram: T.me/netlightnews
👩‍💻@dialux_lightingdesign
۰۰۹۸۲۱۲۲۳۸۳۹۱۲
۰۰۹۸۹۲۱۳۲۱۹۲۶۵

https://www.instagram.com/netlight.ir/

www.t.me/netlightnews

 

نور و نورپردازی جایگاه ویژه ای در زندگی امروز ما پیدا کرده است. نور، چه به صورت طبیعیی حاصل از تابش خورشید و چه به صورت مصنوعی حاصل از تابش لامپ های الکتریکی در زندگی روزمره ما به عنوان روشنایی حضور داشته و تأثیرات زیادی بر ما و محیط زیستمان می گذارد. دانش و هنر روشنایی و نورپردازی سال ها به عنوان بخشی از دروس تخصصی رشته های معماری و یا مهندسی برق تدریس می شده است اما چند سالی است که به عنوان یک رشته تخصصی مورد توجه کارشناسان قرار گرفته است. در کشور ما نیز ضرورت توجه به روشنایی استاندارد و نورپردازی تخصصی چند سالی است که مورد توجه دست اندرکاران قرار گرفته است. مرجع تخصصی نتلایت بر آن است که با انتشار مطالب جامع مرتبط در زمینه روشنایی اصولی و نورپردازی حرفه ای زمینه توسعه این دانش را در کشور فراهم کند.

 

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *